Publicerad: 2005-04-18

Åttondeklassare tävlar i teknik och naturvetenskap

NYHET Torsdagen den 21 april ska regionens bästa åttondeklass i teknik och naturvetenskap utses i den nationella tävlingen Teknikåttan. Det vinnande laget ska ha flest rätt på frågorna och ha tillverkat en maskin som kan omvandla fyra olika energiformer.

Den 8 februari deltog hela 44 000 stycken åttondeklasser i Sverige i Teknikåttans uttagningstävling. I regionen södra Västerbotten, Västernorrland och Jämtland kämpade 2800 ungdomar om en plats i regionfinalen.

På torsdag kommer de nio bästa klasserna i regionen till Umeå universitet för att tävla om en prissumma på totalt 15 000 kronor och en plats i riksfinalen i Uppsala den 18 maj. Varje klass representeras av ett tremannalag.

En skola som lyckats väldigt bra i uttagningstävlingen är Sävarskolan i Umeå, två av de tre tävlande klasserna har tagit sig vidare till regionfinalen.

Följande klasser har tagit sig vidare till regionfinalen: Sävar skola i Sävar, klass 8A, Sävar skola i Sävar, klass 8:BC, Strandenskolan i Dorotea, klass 8B, Vallaskolan i Östersund, klass 8:20, Husum skola i Husum, klass 8A, Carlshöjdsskolan i Umeå, klass 8A, Frostviksskolan i Strömsund, klass 8, Hagaskolan i Sundsvall, klass 8A och Hagaskolan i Umeå, klass 8 A.

Tävlingen innehåller både teoretiska och praktiska frågor. Inför tävlingen har klasserna dessutom fått i hemläxa att tillverka en självgående teknisk konstruktion som kan genomföra fyra energiomvandlingar. Det kan t.ex. handla om att omvandla lägesenergi till rörelseenergi vidare till elenergi o.s.v. Eleverna ska också skriva en fantasirik berättelse som ska beskriva de fyra valda energiomvandlingarna. Lagen får poäng för bästa tekniska konstruktion som tydligt illustrerar berättelsen och för varje korrekt fungerande energiomvandling. Dessutom delas ett pris ut för bästa design.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av tolv högskolor och universitet i landet, däribland Umeå universitet, som också har nationellt ansvar för tävlingen. Tekniska högskolan och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet är värdar för Teknikåttans regionfinal vid Umeå universitet. Semifinalerna pågår mellan klockan 10.15 och 14.35, då demonstrerar eleverna bland annat sina energiomvandlare. Klockan 15.00 är det dags för final.

Lokal: Stora Hörsalen (KB3B1) i Kemiskt biologiskt centrum (KBC-huset)

För ytterligare information, kontakta:

Karin Wikman, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 60 24, 070-313 61 24
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Tävlingsprogram

10.15–11.30 Semifinal 1: Sävar skola 8A, Husum skola och Hagaskolan11.50–13.05 Semifinal 2: Carlshöjdsskolan, Frostvikskolan, Strandenskolan13.20–14.35 Semifinal 3: Sävar skola 8BC, Vallaskolan, Hagaskolan
15.00–16.15 Regionfinal

Redaktör: Karin Wikman