Publicerad: 2009-01-28

Åttondeklassare testar sina kunskaper i teknik och naturvetenskap

NYHET Onsdagen den 4 februari testar nära hälften av alla åttondeklassare i Västerbotten, Västernorrlands, Jämtlands och delar av Gävleborgs län sina kunskaper inom teknik och naturvetenskap. Då arrangeras en första uttagning i frågetävlingen Teknikåttan.

Teknikåttan är utformad som ”Vi i femman”, men frågorna i den här tävlingen är enbart baserade på naturvetenskap och teknik. Årets övergripande tema är solen. Det handlar om totalt 15 frågor som ska besvaras på en timme av alla elever i de klasser som anmält sig.

De nio klasserna som får högst medelpoäng går vidare till regionfinalen som arrangeras vid Umeå universitet den 23 april. Under regionfinalen tävlar de uttagna klasserna med var sitt tremannalag. Vinnarna kan glädja sig åt 7500 kronor i prispengar, tvåan får 5000 kronor och trean 2500 kronor.

Det segrande laget i regionfinalen går vidare till riksfinalen som arrangeras den 19 maj i Trollhättan, Högskolan Väst. Där möts de tolv segrarna från landets olika regioner.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling som syftar till att väcka intresset för naturvetenskap och teknik bland flickor och pojkar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga samt stärka deras självförtroende. Teknikåttan arrangeras gemensamt av tolv högskolor och universitet i landet, däribland Umeå universitet, som också har nationellt ansvar för tävlingen. Exempel på frågor finns på Teknikåttans hemsida.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Dag Westerberg, nationellt ansvarig för Teknikåttan E-post: dag.westerberg@adm.umu.se
Telefon: 090 7865009, 070-559 50 65

Redaktör: Karin Wikman