Publicerad: 2014-04-08

Åttor gör upp i regionfinal i Teknikåttan

NYHET Torsdagen den 1o april tävlar nio åttondeklasser i regionfinalen i Teknikåttan på Umeå universitet, en nationell tävling i teknik och naturvetenskap. Det gäller att klara flest frågor – och lyckas bäst med att bygga en bil, en båt och ett flygplan som ska ta sig igenom en bana på tid. Den vinnande klassen går vidare till riksfinal i Karlstad den 22 maj.

– Det ska bli spännande att få genomföra tävlingen tillsammans med eleverna. Varje år överraskas vi av deras stora kunskaper och kreativitet, säger Annelie Holmlund, projektledare för Teknikåttan i norra Sverige.

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresse för naturvetenskap bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende.

Drygt 230 åttondeklasser i norra Sverige har i år deltagit i tävlingen. På torsdag kommer de nio klasser som lyckades bäst till regionfinal vid Umeå universitet. Samma dag hålls regionfinal i Kiruna där tre klasser i Norrbotten tävlar.

På Umeå universitet tävlar följande klasser:

• Minervaskolan, 8A, Umeå• Minervaskolan, 8C, Umeå• Minervaskolan, 8D, Umeå• Grubbeskolan, 8EM, Umeå• Carlshöjdsskolan, 8B, Umeå• Sävar skola, 8C, Sävar• Alneskolan, 8B, Örnsköldsvik• Hagaskolan, 8C, Sundsvall
• Hannaskolan, 8, Umeå

I Kirunaregionen tävlar följande klasser i regionfinalen:

• Högalidskolan, 8C, Kiruna• Fridhemsskolan, 8.2, Arvidsjaur
• Fridhemsskolan, 8.1, Arvidsjaur

Tävlingen består både av teoretiska och praktiska uppgifter. Årets frågetema är Hit och Dit med fokus på kommunikation i olika former. Inför regionfinalen har klasserna gjort en klassuppgift som bedöms under regionfinalen. Uppgiften i år har varit att utifrån givna ramar konstruera en bil, en båt och ett flygplan som på egen hand ska transportera sig genom en förutbestämd bana på tid.

Domare i regionfinalen är rymdfysikern Patrik Norqvist, Umeå universitet, känd bland annat från SVT:s sommarlovsprogram och Uppfinnarna i TV4. Det vinnande laget får 7 500 kronor och en plats i riksfinalen som avgörs vid Karlstads universitet den 22 maj. Riksfinalen är liksom i fjol internationell, även lag från Finland deltar.

Teknikåttan arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige.

Läs mer om Teknikåttan

Tid: Torsdagen den 10 april, semifinalerna pågår 10.15­–14.30, regionfinalen börjar 15.00.
Lokal: Stora hörsalen (KB3B1) i Kemiskt Biologiskt Centrum (KBC-huset)

Parallellt med semifinalerna deltar klasserna i olika aktiviteter i MIT-huset, KBC-huset, Naturvetarhuset och Teknikhuset. De får bland annat prova på att köra robotar, lära sig om mobiltelefoners strålning och göra kemiska laborationer.

Journalister hälsas välkomna att delta under dagen.

För mer information, kontakta gärna:

Annelie Holmlund, kansliet för teknik och naturvetenskapTelefon: 090-786 53 23, 072-714 53 23
E-post: annelie.holmlund@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog