Publicerad: 2012-02-09

Avhandling om lukter får många träffar på nätet

NYHET Linus Andersson, institutionen för psykologi, disputerade nyligen och försvarade sin avhandling "Sick of Smells: Empirical Findings and a Theoretical Framework for Chemical Intolerance". Avhandlingen får efter bara ett par veckor som publicerad rekordmånga träffar på nätet.

Informationsenheten på Umeå universtiet har via Google undersökt spridningen av universitetsnyheter som översatts till engelska, och funnit att sökning på "Why do smells make some people sick?" får 75 200 träffar sen den publicerades den 18 januari 2012.

Detta jämfört med förra "rekordinnehavaren" som på ett drygt halvår samlat ihop 17 100 träffar ("Long-distance commuters get divorced more often").

Mer om Linus Anderssons avhandlingP4 Västerbotten: Förvånansvärt många sjuka av lukter

Redaktör: Anna Svanbeck