Publicerad: 2016-02-11

Avhandling prisas för andra gången

NYHET Linn Holmberg har tilldelats Johan Nordströms och Sten Lindroths pris för "framstående vetenskapligt arbete". Det är för sin avhandling "The Forgotten Encyclopedia", som hon disputerade med i maj 2014 vid Umeå universitet, som hon nu har fått utmärkelsen.

Linn Holmberg Foto:privat

I prismotiveringen står bland annat att Linn Holmbergs avhandling The Forgotten Encyclopedia. The Maurists’ Dictionary of Arts, Crafts, and Sciences, the Unrealized Rival of the Encyclopédie of Diderot and d’Alembert håller internationell klass och att hon undersöker med stor koncentration och med hjälp av olika metoder en tidigare så gott som outforskad och aldrig publicerad encyklopedi.

Hon tillför något helt nytt i forskningen om de benediktinmunkar som arbetade med projektet. Avhandlingen är originell och väl genomförd.

Tidigare Johan Nordströms och Sten Lindroths-pristagare vid Umeå universitet är Kjell Jonsson (1987), Åsa Bergenheim (1994) och Christer Nordlund (2002).

Det är andra gången som Linn Holmbergs avhandling prisas. För knappt ett år sedan tilldelades hon även Kungliga Vitterhetsakademiens pris för "förtjänt vetenskapligt arbete".

För närvarande är Linn Holmberg verksam vid vid Institutet för bostads- och urbanforskning (IBF), Uppsala universitet.

Läs även tidigare intervju med Linn Holmberg

Läs mer om Linn Holmbergs avhandling