Publicerad: 2021-01-08

Avhandling spikad utomhus: ”Jag byggde mitt eget plank”

NYHET Eftersom alla spikningsceremonier på Universitetsbiblioteket är inställda, spikade idag doktoranden Ida Asplund sin avhandling online och utomhus.

Text: Sofia Strömgren

– Det var viktigt för mig att avsluta avhandlingsarbetet på ett värdigt sätt med en spikningsceremoni, säger Ida Asplund, doktorand vid Juridiska institutionen. När det inte var möjligt på något annat sätt tog jag saken i egna händer. Bra kvinna reder sig själv!

Har det hänt tidigare?
– Inte vad jag känner till och inte heller enligt den tidigare förste bibliotekarien Åke Lidén som höll i ceremonin, säger Ida Asplund. Jag är väldigt glad över den stora uppslutningen både utomhus och på Zoom av kollegor och vänner. Många vänner i flera världsdelar kunde vara med.

Hur upplever du att slutspurten av forskarstudierna skett under pandemin och de restriktioner som följer med den?
– Det har varit påfrestande på många sätt, säger Ida Asplund.

Hur har avhandlingsarbetet varit i stort?
– Det har varit stimulerande, utvecklande och karaktärsdanande. Juridiska institutionen är en väldigt fin arbetsplats. Jag trodde nog att processen skulle vara mer linjär än cirkulär. Tack och lov har jag haft gott om andra mer linjära projekt i form av gamla hus som jag renoverat under skrivandet. Planket jag spikade avhandlingen på är byggt av gamla knutbrädor från vårt hus i Brattby, säger Ida Asplund.

Ida Aplund försvarar sin avhandling ”Den enskildes rättssäkerhet i individnära tillsyn” fredagen den 29 januari. Fakultetsopponent är professor Anna-Sara Lind, Uppsala universitet.

Här hittar du mer information om disputationen.

Här kan du läsa Ida Asplunds avhandling.

Med anledning av covid-19 har alla spikningsceremonier på Universitetsbiblioteket ställts in tills vidare.