Publicerad: 2020-03-17

Avhandling: Tät app i telefon hjälp mot urinläckage i världen

NYHET Genom att använda en särskild app i mobiltelefonen kan kvinnor slippa att läcka urin vid ansträngning. Appen, Tät®, har hittills översatts till sex språk och kan användas av kvinnor över hela världen. Det visas i en ny avhandling vid Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson

– En app finns alltid nära till hands och gör det enklare att få till träning av bäckenbotten i vardagen, säger Ina Asklund, doktorand vid Umeå universitet och distriktsläkare i Krokom i Jämtland.

Ansträngningsinkontinens, det vill säga urinläckage i samband med fysisk aktivitet, hosta eller nysning är vanligt bland kvinnor. Många söker inte hjälp för sina besvär inom vården.

I sin avhandling ville Ina Asklund inom ramen för forskningsprojektet Tät.nu ta reda på om en app för egenbehandling av ansträngningsinkontinens med fokus på bäckenbottenträning var effektiv för kvinnor. Ina och hennes forskarkollegor vid Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin ville också ta reda på hur kvinnorna upplevde app-behandlingen och vad som gjorde den effektiv.

Forskarna fann att kvinnorna som använde appen fick mindre inkontinenssymtom, färre urinläckage och bättre livskvalitet efter tre månader jämfört med en kontrollgrupp. I appgruppen blev 92 procent bättre och 56 procent blev mycket eller väldigt mycket bättre. Höga förväntningar på behandlingen från början var kopplat till ett lyckat behandlingsresultat. I denna studie ingick 123 kvinnor.

Kvinnorna beskrev appen som ett nytt och effektivt hjälpmedel för att kunna genomföra ett bäckenbottenträningsprogram. Att appen var nära till hands gjorde det enklare att få till träningen i vardagen. Illustrationerna ökade förståelsen för hur övningarna skulle genomföras och påminnelsefunktionen var viktig för att komma ihåg träningen. Tröskeln var lägre att söka egenbehandling via en app än att söka hjälp via vården. Kvinnorna ville gärna bäckenbottenträna självständigt och de upplevde att appen gjorde det möjligt för dem att klara av det.

Under tio månader var det 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor som laddade hem den fritt tillgängliga appen och svarade på en kort enkät. Det motsvarar en tiondel av alla gravida och nyförlösta i Sverige under samma period. Även bland dessa kunde man se att en majoritet fick minskade besvär med inkontinens efter tre månader.

– Utöver att användas för egenbehandling av ansträngningsinkontinens, tänker jag att appen kan användas i kombination med andra behandlingar för inkontinens inom vården. Kvinnor som vill bäckenbottenträna för att förebygga inkontinens under graviditeten kan också ha användning för appen, säger Ina Asklund.

Appen Tät® är utvecklad vid Umeå universitet och innehåller information om inkontinens, livsstilsråd, bäckenbottenövningar, påminnelse- och statistikfunktion. Alla som har en någorlunda modern mobiltelefon kan gratis ladda ned appen som numera alltså även finns på fler språk än svenska. Appen har hittills laddats ned av över 100 000 personer i 117 länder. Tät® är den första appen för behandling av urininkontinens som utvärderats vetenskapligt.

Ina Asklund är uppvuxen i Knivsta i Uppland. Hon arbetar som distriktsläkare i Krokom i Jämtland.

Ina Asklund
Adjungerad universitetslektor

Om disputationen

Ina Asklund, Institutionen för folkhälsa och klinisk medicin, försvarar fredag 18 september kl. 13.00 sin avhandling En mobilapp för egenbehandling av urininkontinens. Effekt och upplevelse av behandling. Fakultetetsopponent Siv Mørkved, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, Trondheim, Norge. Huvudhandledare Eva Samuelsson. Plats Hörsalen Snäckan, Östersunds sjukhus.