Publicerad: 2018-05-14

Barnens frågor om vetenskap får svar av Levande frågelådan

NYHET Hur många djurarter finns det? Varför är människor olika? Är det kul att bajsa i rymden? Mellanstadieeleverna har många frågor till forskarna i Levande frågelådan. Onsdag den 16 maj i Aula Nordica får eleverna svar på sina funderingar – och får se en rad spännande experiment.

Drygt 950 mellanstadieelever, varav de flesta är femteklassare, och deras lärare från 23 skolor, kommer i år att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, men också långväga ifrån. Längst färdväg har Slussfors skola, 30 mil enkel väg.

– I år har vi fokus på frågor om det verkligen var bättre förr, säger Lennart Johansson, projektledare. Vi reder ut gamla och nya myter om tillvaron och naturen. Vi återvänder som vanligt också till rymden och frågor om liv på andra planeter.

Över 1 000 frågor inskickade

Eleverna har fått skicka in sina frågor i förväg och experterna har fått in över 1 000. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I expertpanelen ingår Patrik Norqvist, rymdfysik, Bent Christensen, ekologi, Jonatan Klaminder, geovetenskap, Solomon Tesfalidet, kemi, Ulrik Söderström, teknik, Stefan Jansson, botanik och Teresa Bergner, matematik.

På scenen visas en rad spännande experiment, bland annat visas en vindotron som blåser mer än full storm och eleverna får under föreställningen dessutom möta diverse småkryp.

Moderator och konferencier är Martin Emtenäs, känd som programledare i SVT:s Mitt i naturen. Det är 14:e året i rad som Levande frågelådan arrangeras vid Umeå universitet.

Tid: Onsdag 16 maj kl 10-12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta. Frågelådan kommer i år att filmas och sänds live på universitetets hemsida. Medier som eventuellt vill använda filmklipp från evenemanget kan kontakta Lennart Johansson.

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakultetenTelefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog