Publicerad: 2017-06-30

Beatrice Melin blir nationell cancersamordnare på SKL

NYHET Beatrice Melin, professor i onkologi vid Institutionen för strålningsvetenskaper, har utsetts till nationella cancersamordnare för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Hon tillträder den 1 oktober och blir även ordförande för Regionala cancercentrum i samverkan.

I samband med det nya uppdraget slutar Beatrice Melin som verksamhetschef på Regionalt cancercentrum norr vid Norrlands universitetssjukhus. Hon kommer att arbeta deltid (50 procent) med uppdragen för SKL och RCC, som väntas pågå fram till slutet av 2018. Enligt avtalet lånas Beatrice Melin in till SKL, men fortsätter sin forskartjänst vid Umeå universitet. Hon efterträder Gunilla Gunnarsson.

– Det är ingen lätt uppgift att ta över stafettpinnen efter Gunilla. Men med bra stöd och lagarbete tillsammans med alla sex RCC-chefer och cancerteamet på SKL så kommer det gå bra. Nationella cancerstrategiarbetet går nu in i andra andningen och behöver tålamod och uthållighet. Vi har kommit en bra bit på väg men det finns ännu väldigt många saker som behöver förbättras. Jag hoppas kunna bidra med att få fler pusselbitar på plats, säger Beatrice Melin i ett pressmeddelande.

För mer information, vänligen kontakta:

Beatrice Melin, Institutionen för strålningsvetenskaper, Umeå universitetTelefon: 073-091 8028
E-post: beatrice.melin@umu.se

Redaktör: Daniel Harju