Publicerad: 2013-09-19

Berättarserie om astronomi på Umevatoriet

NYHET Nu kör Umevatoriet igång en berättarserie om astronomi på gång på tisdagskvällar klockan 20:00.

Föreläsare är Tommy Jonsson. Han är en av grundarna till Umevatoriet och han sitter också i styrelsen.

Tommy Jonsson har stor kunskap och intresse om astronomi sedan långt tillbaka och kallar sig själv amatörastronom.

Föreläsningarna riktar sig mot ungdomar och vuxna som har intresse och gärna lite förkunskaper i astronomi eller annan naturvetenskap.

Program:

Föreläsningarna varar mellan klockan 20-2117 september: Introduktion24 september: Historisk återblick1 oktober: Stjärnor och Solnebulosan8 oktober: Att bygga ett planetsystem15 oktober: Jätteplaneterna22 oktober: Ringar och månar29 oktober: Småplaneter och kometer5 november: Merkurius och Mars12 november: Venus och Jorden19 november: Månen. 19/1126 november: Att bygga jordlika planeter
Välkommen!

Om Umevatoriet:

Umevatoriet har kvällsöppet på tisdagar mellan klockan 18-22 så passa på att besök utställningar och planetariet också.Inträde:50 kronor /student/pensionär/barn/ungdom under 18 år samt barn med tillhörande vuxen. Vuxen 100 kronor. Vi säljer säsongsbiljett för 200 kronor Fika finns för försäljning.

Redaktör: Ingrid Söderbergh