Publicerad: 2020-06-16

"Bergtagen" – examensutställning online

NYHET Kandidateleverna på Konsthögskolan vid Umeå universitet inviger sin examensutställning "Bergtagen", bestående av en hemsida och en fysisk utställningskatalog.

Text: Per Melander

Bergtagen kan syfta på att bli bergtagen, som i folktro bortrövad av troll och medförda till deras inombergsliga eller underjordiska hålor. En överlevande bergtagen återvände med förändrat sinnelag, med andra ord har att bli bergtagen fungerat som en förklaring för mental ohälsa.

När Thomas Manns bok "Der Zauberberg" (Det magiska berget) utkom på svenska, 1929 översattes den tyska titeln till just Bergtagen.

Släppet firas under onsdagskvällen 17 juni från klockan 19.00, med ett streamat online-evenemang med textläsningar, musik och presentationer av konstnärernas examensarbeten.

Gruppen bestående av 14 konstnärer har arbetat i sina olika medium – allt från skulptur och video till text och måleri – och under läsåret arbetat mot en slututställning på Västerbottens Museum.

Hemsida och katalog

Att tillsammans skapa en rumslig grupputställning är en viktig del av kandidatårets kursplan, men då utställningen fick lov att ställas in fick kursplanen skrivas om till att inte längre innefatta en offentligt rum.

Under de senaste månadernas pandemirestriktioner har studenterna fått fundera kring rumslighet och hur en rumslighet kan översättas till ett icke fysiskt rum.

Därför är arbetena en blandning av dokumentation av verk skapade i fysiska rum, och verk skapade för ett digitalt forum. Inom verken ryms en bredd av olika tematiska områden.

Arbetet med hemsidan och katalogen är något som eleverna gjort själva utan inflytande från lärare, eller kuratorer.

Den fysiska katalogen kommer finnas i tryck från den 31 juli, men finns att förbeställa från hemsidan. Priset är rörligt. Intäkterna kommer skänkas till välgörenhetsorganisationer som arbetar mot rasism och för mänskliga rättigheter.

Medverkande konstnärer:

Sebastian Adolfsson, Fritz Carlson, Marco Hellberg, Ida-Nathalie Hildén, Maja Li Härdelin, Cornelia Jordell, Evelina Jönsson, Jerker Karlsson, Jennifer Krantz, Jessica Olauson, Jakob Niedziela, Clara von Schantz, Julia von Schantz, Hugo Skaarud.

Länk till evenemanget
Mötes ID: 667 9662 6197