Publicerad: 2015-08-18

Beslut av ny definition av elitidrottare

NYHET Elitidrottsavtalen vänder sig till elitidrottare vid Umeå universitet som bedriver elitidrott i sådan omfattning att anpassade studier är nödvändiga för att kunna kombinera sitt idrottande med studier på högskolenivå. Idrottshögskolans styrelse tog den 12 augusti beslut om den nya, justerade, definitionen av elitidrottsstudent i samband med att Umeå universitet är ett Riksidrottsuniversitet från och med terminsstart hösten 2015.

För att kunna skriva ett elitidrottsavtal med Umeå universitet måste idrotten ingå i någon av Riksidrottsförbundets (RF:s) 71 specialidrottsförbund (SF).

• Individuell elitidrottare som tävlar på lägst nationell mästerskapsnivå och/eller i landslag
  • Elitlagidrottare som spelar in någon av de två högsta nationella serierna/divisionerna under förutsättning att det inom den idrotten finns minst fyra serier/divisioner, i annat fall gäller den högsta nationella serien/divisionen
  • Tränare för individuell elitaktiv, elitlag, förbundskapten för landslag samt förbundstränare och förbundsdomare

De som lever upp till Umeå universitets definition av elitidrottare kan skriva ett elitidrottsavtal med Idrottshögskolan om de är antagen på en utbildning vid Umeå universitet. Elitidrottsstudenterna behöver intyga att de är elitidrottsstudenter enligt UmUs definition genom ett intyg från sin förening/förbund. Om de är potentiell eller aktuell landslagsidrottare (alla nivåer) behöver detta intygas via ett särskilt intyg från RF underskrivet av förbundet.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson