Publicerad: 2011-09-19

Besök Europas största vetenskapsfest!

NYHET Kom och träffa forskare på fredag! Den 23 september firas ForskarFredag på 28 orter i Sverige – och samtidigt i 32 länder runt om i Europa. Givetvis medverkar också Umeå universitet.

Forskare vid Umeå universitet finns under dagen och kvällen utspridda på olika platser i Umeå, men också i Skellefteå och Örnsköldsvik.

I Umeå kan du till exempel besöka öppet hus på kemiska institutionen och ta del av massor av roliga aktiviteter för alla åldrar, lära dig mer om matens kemi på delikatessbutiken DUÅ, testa ditt lukt- och smaksinne i Glashuset, visa musklerna och tankarna på Athena fritidsgård och fredagsmysa med skräckfilm och science fiction på Hamnmagasinet. I Skellefteå bjuds det på föreläsning om vampyrer i fansens fiktioner och mycket annat. I Örnsköldsvik är en av flera aktiviteter en föreläsning om Botniabanan.

– Med ForskarFredag vill vi visa att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb, säger Karin Wikman, projektledare för ForskarFredag vid Umeå universitet.

Evenemangen är gratis och öppna för alla intresserade, inte minst barn och ungdomar. Bara i Sverige erbjuds hundratals aktiviteter under dagen och kvällen. Alla är välkomna att undersöka, testa, diskutera och experimentera.

– Vi hoppas att besökarna både har kul och känner att forskning berör oss alla i vardagen, säger Lotta Tomasson, projektledare vid Vetenskap & Allmänhet, VA, som koordinerar ForskarFredag i Sverige.

EU-kommissionen har utlyst den fjärde fredagen i september till Researchers’ Night som firas över hela Europa. I Sverige kallas dagen ForskarFredag. I år blir det evenemang i Falköping, Flemingsberg, på ett tiotal orter i Kalmar och Kronobergs län, liksom i Karlshamn, Karlstad, Lidköping, Luleå, Skellefteå, Skövde, Stenstorp, Stenungsund, Stockholm, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Västerås, Örebro och Örnsköldsvik.

Arrangörer är universitet, högskolor, science centers, regioner och organisationer som vill främja forskning och regional utveckling. ForskarFredag samordnas av Vetenskap & Allmänhet och genomförs med stöd av EU-kommissionen, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Vetenskapsrådet och VINNOVA.

Läs mer om aktiviteterna

UmeåSkellefteåÖrnsköldsvik

Pressbilder och mer information finns på www.forskarfredag.se

Vid frågor kontakta:

Karin Wikman, projektledare ForskarFredag, Umeå universitet, 070-6100805, karin.wikman@adm.umu.se
Lotta Tomasson, Vetenskap & Allmänhet, projektledare ForskarFredag Sverige 070-255 38 91, lotta@v-a.se

Redaktör: Karin Wikman