Publicerad: 2012-03-16

Besök från Würzburg, ett av våra strategiska partneruniversitet

NYHET Oliver Herbst arbetar sedan sin disputation i tysk språkvetenskap (dialektologi) dels som journalist, dels som lärare vid avdelningen för tysk språkvetenskap vid vårt partneruniversitet Würzburg. Där är han också medarbetare vid Unterfränkisches Dialektinstitut och var en av författarna till det tredje bandet av "Sprachatlas für Unterfranken".

Under tiden 17–31 mars besöker Oliver Herbst institutionen. Han kommer att ansvara för huvuddelen av en kurs i tysk språkvetenskap på avancerad nivå om språk i medierna samt språk i politiken. Dessa två ”kompaktseminarier” erbjuds också som gästföreläsningar. Vidare kommer han att hålla föreläsningar om medier i Tyskland liksom om mediernas roll för språkförändring och normförskjutning inom kurser i tyska. Vid ett seminarium presenterar han sin forskning dels kring dialekten i Unterfranken (trakten kring Würzburg), dels om språk i medier och politik.

Redaktör: Elin Andersson