Publicerad: 2008-04-23

Betalkort – ett hot mot gatumusik och lördagsgodis

NYHET Torghandeln dör ut, gatumusikanterna försvinner och barnen blir utan lördagsgodis. Så kan resultatet bli av ett helt kontantlöst samhälle om inte nya betalningssystem tas fram, konstaterar en grupp studenter från Umeå universitet.

Att betala med kort istället för kontanter har blivit allt mer vanligt. Samtidigt arbetar butiker och banker för att få bort de större sedlarna för att minska rånrisken. Men i takt med att kontanterna försvinner måste nya betalningssystem tas fram. Annars riskerar flera grupper i samhället att bli förlorare. Det visar tolv studenter från institutionen för informatik vid Umeå universitet efter att de under några veckor levt helt utan mynt och sedlar för att ta tempen på det kontantlösa samhället.

Att ett kontantlöst samhälle inte är så långt borta, visar studenterna tydligt i sin rapportering via bloggar på sajten Umeå Live. De flesta situationer som de hamnat i klarade de av utan kontanter. Men samtidigt visar de på behovet av ny tekniska lösningar för transaktioner mellan privatpersoner och för mindre köp i kiosker och på marknader.

Torghandlarna, gatumusikanterna och barnen som vill ha pengar till lördagsgodis är några grupper som idag skulle få svårt att klara sig i ett samhälle utan kontanter. Samma gäller för kyrkan som vill samla in kollekt och skolelever som säljer förstamajblommor. För dessa grupper måste en ny form av betalningssystem tas fram, konstaterar studenterna.
− Det behövs en lösning på hur man utan kontanter kan handla på exempelvis loppis och marknader, samt göra smidiga överföringar mellan privatpersoner, säger Agnetha Frick, en av studenterna som under några veckor prövat på att leva helt utan kontanter.

Men om korthantering helt ska ersätta mynt och sedlar måste standarden för kortterminaler bli mer enhetlig, menar Agnetha Frick. I och med att kortterminalerna ser olika ut hamnar kunderna i onödigt stressiga situationer. − Det är olika sätt att dra korten, magnetremsan hit, magnetremsan dit, ovanför, på sidan eller så ska kortet numera tryckas in eller ställas upp. Många gånger ser man förtydliganden med fasttejpade papperslappar med pilar och förklaringar om vilken knapp som är "konto" och vilken som är "kredit", menar Agnetha Frick.
− Att knapparna ofta är små och displayen svårläst med ibland dålig kontrast, blänk och reflexer gör det inte lättare, fortsätter hon.

Att följa och granska hur IT förändrar vardagslivet är en viktig del av studierna för studenterna vid Informatik.
− Det här är ett sätt att tillföra mer vardagskompetens till våra studenter. Det är viktigt att skapa förståelse för det samhälle de kommer att vara delaktiga i att skapa genom sitt framtida yrkesutövande, säger Annakarin Nyberg som varit studenternas lärare vid institutionen för Informatik.

För ytterligare information:

Agnetha Frick, student vid institutionen för Informatik Telefon: 070/270 25 13
E-post: agnetha.frick@telia.com

Annakarin Nyberg, lärare vid Systemvetenskapliga programmet Telefon: 070/667 94 25
E-post: aknyberg@informatik.umu.se

Följ studenternas rapportering på www.umealive.se/default.aspx?id=3021