Publicerad: 2016-01-21

Beteendevetare ger IT-branschen nya perspektiv

NYHET De mjuka frågorna är viktiga för IT-branschen, menar Cecilia Persson, Atea. Beteendevetenskap med IT-inriktning är kunskap som behövs, betonar hon under en frukostföreläsning för studenter.

Populära studentföreläsningar med företagsbesök har blivit ett kännetecken inför studenternas stora arbetsmarknadsmässa Uniaden vid Umeå universitet. Nästa vecka, 26 januari, anordnas det som räknas som norra Sveriges största studentmässa, men redan denna vecka får studenter möjlighet att träffa några av företagen som medverkar under mässan.

Under en frukostföreläsning i E-puben på universitetet möter Cecilia Persson, Atea, ett fyrtiotal studenter som tar chansen att över en morgonmacka, juice och kaffe lyssna till Cecilias erfarenhet av att ta steget från studier till yrkesliv.

– Det viktigaste jag kan bidra med här idag är att ge en bild av att IT-branschen också är till för andra än de rent tekniska personerna. Att även mjuka kompetenser som verksamhet, organisation och användarnära teknik, att kunskap om sådant är viktigt, berättar Cecilia Persson efter sin föreläsning.

Beteendevetenskap och IT

Cecilia Persson jobbar idag som produktivitetskonsult på Atea i Umeå, med uppgifter som att hjälpa Ateas kunder hur de på bästa sätt ska nyttja och använda teknik. Som student läste hon Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, ett val som hon idag är mycket glad över.

– Det uppskattas mycket mer än vad jag trodde att det skulle göra, säger Cecilia Persson, och menar att hon är otroligt glad över att hon läst beteendevetenskap med IT-inriktning.

Att hennes föreläsning väcker intresse är tydligt för efteråt får hon stå länge och svara på frågor från studenter som vill veta mer om hennes bild av att kliva ut i yrkeslivet.

Bilden ovan: Cecilia Persson, produktivitetskonsult på Atea, med examen från Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer.

Redaktör: Mikael Hansson