Publicerad: 2014-12-03

Beviljade CIF-medel till Idrottsforskare i Umeå

NYHET Centrum för Idrottsforskning, CIF, har fattat beslut gällande beviljat forskningsbidrag för år 2015. 1 015 000 kr beviljas till forskare inom Idrottshögskolans nätverk vid Umeå universitet.

Den 1-2 december 2014 beslutade CIF:s styrelse tilldelning av projekt, tjänster och organisationsstöd för år 2015. CIF ger 18 miljoner i bidrag till svensk idrottsforskning för år 2015. Av totalt 209 ansökningar har 87 blivit beviljade medel. Nedan presenteras de forskare vid Umeå universitet och inom Idrottshögskolans nätverk som beviljats CIF-anslag.

Inger Eliasson, Universitetslektor vid Pedagogiska institutionen, beviljas 120 000 kr för sitt projekt "Att sluta med idrott. En analys av avslutsprocessen bland idrottens barn och unga".

John Jansson, Universitetslektor vid Institutionen för psykologi, får 120 000 kr för sitt projekt " Idrottsprestation, skola och hälsa för elitidrottande gymnasieungdomar".

Johan Lindholm, Universitetslektor vid Juridiska institutionen, beviljas 130 000 kr för "CAS och Lex Sportiva - En empirisk rättsvetenskaplig studie".

Carl-Johan Olsson, Universitetslektor vid Demografiska databasen, erhåller 100 000 kr för sitt projekt "Physical exercise effects on brain function in aging".

Sture Forsgren, Professor vid Integrativ medicinsk biologi (IBM): Anatomi, får 140 000 kr för sitt projekt " Akillestendinopathi: Betydelsen av plantarissenan och peritendinös bindväv och analys via UTC".

Anna Nordström, läkare vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering" tilldelas 140 000 kr för "Computerized concussion evaluation system as support for return to play decisions in football".

Christer Malm, Universitetslektor vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering, beviljas 100 000 kr för sitt projekt "Effects of high altitude traning on blood parameters, doping detection and performance".

Peter Hassmén, Professor vid Institutionen för psykologi, tilldelas 165 000 kr för projektet "Observationsstudier av tränare och idrottare: Prestationsförbättring i dynamiska system".

Läs mer om vilka ansökningar som fick tilldelning 2015

Redaktör: Anna-Karin Eriksson