Publicerad: 2021-03-17

Biblioteksbladet: Han forskar om bibliotekens skuggsida

NYHET Skuggbibliotek - Webbplatser som sprider piratkopierad forskning blir allt vanligare. Biblioteksbladet har intervjuat Zakayo Kjellström, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap, om hans arbete med att kartlägga användningen och ämnesdistributionen på sådana hemsidor.

Text: Jonas Vågström

Förekomsten av skuggbibliotek är inget nytt. De har existerat sedan början av 90-talet, men är nu ett fenomen på stark frammarsch. Numera finns det både webbplatser som är öppna med att de kringgår upphovsrättslagstiftningen ”för att bekämpa den ojämlika tillgången till kunskap världen över” och de som är lite försiktigare i sin framtoning.

– Det finns inte något universitetsbibliotek i världen som har råd med all litteratur, så det kommer alltid vara någon student eller forskare, vid något lärosäte, som kommer behöva något som inte finns i biblioteket, säger Zakayo. Då kan den personen välja att göra det lagliga, eller så kan den ta den väldigt enkla vägen och ladda ner. Det finns egentligen inget alternativ, inget Netflix eller Spotify för akademisk litteratur. Då blir piratalternativen väldigt attraktiva. De är snabba, enkla och allt finns där.

Läs hela intervjun på Biblioteksbladet.se

Zakayo Kjellström