Publicerad: 2013-03-28

Bildmuseet – ett av världens vackraste universitetsmuseer

NYHET En amerikansk webbplats som rankar universitet har nu också utsett de 30 vackraste universitetsmuseerna i världen. På listan, som baserar sig på kvaliteter som anseende, plats, arkitektur, historia och konstnärlig inriktning, finns Bildmuseet, Umeå universitet.

"Vackra konstgallerier har kraft att berika och förändra universitetsstudenters liv", kommenterar Dan Jenkin som står bakom rankinglistan. "När ett universitet är stolt över sitt konstmuseum och gör det till en central aspekt av utbildningsupplevelsen, stärker det sammanhållningen på campus och kreativiteten blomstrar".

Bland övriga konstmuseer på Top 10 Online Colleges' rankinglista finns bland annat Yale University Art Gallery, Gallerie Dell'Accademia Venice, Ashmolean Museum University of Oxford, Ecole Des Beaux-Arts Paris, samt University Museum and Art Gallery Hong Kong.

Bildmuseet är ritat av Henning Larsen Architects i samarbete med White.

Redaktör: Michael Nordvall