Publicerad: 2011-05-02

Bildmuseet får ny chef

NYHET Det blir Katarina Pierre som får leda Bildmuseet in i den stora nysatsningen på Konstnärligt campus. Bildmuseet och den nya chefen står inför ett minst sagt spännande skede.

En fantastisk museibyggnad signerad Henning Larsen Architects byggs just nu vid Umeåälvens strand på Umeå universitets växande konstnärliga campus. Tjänsten som Bildmuseets nya chef lockade flera kvalificerade sökande.

– Bildmuseet är en unik konstinstitution och det känns fantastiskt roligt – ett privilegium – att få leda arbetet inför flytten och nysatsningen på Konstnärligt campus, säger Katarina Pierre.

Katarina Pierre är född 1962 och har en Master of Arts i Contemporary Art Theory från Goldsmith´s College i London. Hon har sedan 1995 varit anställd vid Bildmuseet som intendent, och den senaste tiden som tillförordnad chef.

– Bildmuseet och Konstnärligt campus är en mycket viktig framtidsfråga för humanistiska fakulteten och Umeå universitet. Katarina Pierre kommer att med sin erfarenhet och sina visioner väsentligen bidra till en spännande och intressant utveckling med konsten i centrum, säger Britta Lundgren, dekanus vid den humanistiska fakulteten.

– Vi är nu inne ett oerhört spännande, viktigt och dynamiskt skede i Bildmuseets historia. Jag känner mig helt förvissad om att Katarina med sin stora kompetens och långa erfarenhet framgångsrikt kommer att utveckla verksamheten. Vi har ett mål i sikte och det är Kulturhuvudstadsåret 2014, men utvecklingen av Bildmuseet och hela konstnärligt campus är betydligt mer långsiktigt än så, säger rektor Lena Gustafsson.

Internationella samarbeten och utställningar

Under åren på Bildmuseet har Katarina Pierre drivit ett stort antal internationella samarbeten som har resulterat i uppmärksammade utställningar, nu senast Walid Raad: Miraculous Beginnings som avslutades förra veckan. Sara Jordenö: Diamond People, Zineb Seidra: Under the Sky and Over the Sea, Lost and Found: Queerying the Archive, Florian Zeyfang: Slow Narration Moving Still, Isaac Julien: True North är exempel på andra utställningar med internationell och svensk samtida konst som hon har producerat.

Bland de konstprojekt som Katarina Pierre har tagit initiativ till och drivit kan Dialog mellan bildkulturer nämnas, ett utbytesprogram med sydafrikanska universitet och kulturinstitutioner, bland annat South African National Gallery. Tillsammans med konstnären/arkitekten Apolonija Šušteršič arbetade hon i projektet Det relationella museet med frågor om konstmuseet som socialt och offentligt rum. Hon var också projektledare för Urban Concerns, ett curator- och konstnärsutbyte som genomfördes i samarbete med Johannesburg Art Gallery.

Bildmuseet startades 1981 och är en enhet vid Umeå universitet.
Bildmuseets webbplatsPressbild Katarina Pierre (se Aktuella pressbilder)Pressbild nya Bildmuseet på Konstnärligt campusLäs om Umeå universitets satsning på Konstnärligt campus

Katarina Pierre, nyutsedd museichef Bildmuseet
katarina.pierre@bildmuseet.umu.se