Publicerad: 2008-09-26

Bildmuseet får nya anslag av framtidens kultur

NYHET Stiftelsen Framtidens kultur har beslutat om sin sista omgång projektbidrag. Bildmuseet vid Umeå universitet, vars ansökningar sammantaget haft mycket stor framgång genom stiftelsens verksamhetsår, får denna gång medel för två spännande projekt: The Map och Plattform Fotografi.

När Stiftelsen Framtidens Kultur nu delar ut bidrag för 15:e och sista gången är Bildmuseet, Umeå universitet, ännu en gång en av vinnarna. För projektet The Map får Bildmuseet 400 000 kronor.

Projektet tar sin avstamp i utställningen The Map som invigs den 12 oktober där konstnärer, fotografer, kartografer, filosofer, aktivister, språkvetare med global räckvidd sammanstrålar med kartor och kartografiska processer som minsta gemensam nämnare.
– Men framförallt inbegriper projektet en rad spännande aktiviteter – workshops, föreläsningar, presentationer, diskussioner – i kartans tecken, säger museichef Jan-Erik Lundström.

Tillsammans med Centrum för fotografi och JMK i Stockholm får Bildmuseet dessutom 1,2 miljoner för projektet Plattform Fotografi.
– Det ska bli en genomlysning av fotografisk bild idag. Vi bidrar framför allt med kompetens och erfarenhet, säger Bildmuseets chef Jan-Erik Lundström.

För ytterligare information, kontakta gärna Jan-Erik Lundström på mobilnr: 070- 6676815 eller e-post: jan-erik.lundstrom@bildmuseet.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink