Publicerad: 2017-05-09

Bildmuseet firar 5 år på Konstnärligt campus

NYHET På lördag 20 maj kl 18-01 firar Bildmuseet 5 år på Konstnärligt campus och bjuder in till en festkväll med konst, musik, mingel och dans. I programmet finns konstnärerna Jumana Emil Abboud och Roger Metto, artisten Iiris Viljanen, acidtechno-duon Bottenvikens silverkyrka och dj-kollektivet Liquid Sky. Performance, konstquiz, kafé och bar.

Under jubileumskvällen öppnas två nya utställningar: Jumana Emil Abboud / Hästen, fågeln, trädet och stenen och Roger Metto / Kryosfär. Utställningarna förhandsvisas under presskonferensen inför jubileumsfesten på torsdag 18 maj 10:00. Konstnärerna medverkar.

Bildmuseet kunde fira 36-årsjubileum om man utgår från 1981 då Umeå universitet startade verksamheten på Gammlia. 5-årsfesten markerar istället en annan stor händelse i konsthallens historia: I maj 2012 slogs dörrarna upp till den nya byggnaden i sju våningar på universitetets konstnärliga campus vid Umeälvens strand.
– Det innebar ett otroligt lyft!, säger museichef Katarina Pierre. Vi flyttade in ett makalöst hus där vi har kunnat producera utställningar på högsta internationella nivå.

Bildmuseet är idag en av Sveriges största konsthallar för samtida konst och visuell kultur, både vad gäller utställningsyta och programmet av utställningar och evenemang. Det är en helt unik satsning av ett svenskt universitet och sällsynt även internationellt. Under åren har verksamheten satt Umeå på den nationella och internationella konstkartan och är med runt 80000 besökare per år också ett av stadens mest välbesökta och uppskattade besöksmål.

Presskonferens och förhandsvisning på torsdag 18 maj 10:00

Välkommen! Jumana Emil Abboud och Roger Metto medverkar. För mer information och kontakt angående deras två utställningar, se respektive pressmeddelande via länkarna ovan.

Program lördag 20 maj 18:00-01:00
BILDMUSEET 5 ÅR PÅ KONSTNÄRLIGT CAMPUS

(Utställningarna stänger 23:00, bar och kafé fram till 00:30)

18:00-18:30
Performance av Jessika Björhn i den pågående utställningen Konsthögskolan / Fool's Gold.

18:00-20:00
Öppen dans- och rörelseworkshop med Jenny Simm, en av konstnärerna i utställningen Konsthögskolan / Fool's Gold. Med greenscreen och röstinstruktioner blir du del av en kollektiv dansvideo.

19:00-19:45
Dubbelvernissage. Två nya utställningar öppnas: Roger Metto / Kryosfär och Jumana Emil Abboud / Hästen, fågeln, trädet och stenen. Möt de båda konstnärerna och hör dem berätta om sin konst.

20:00-20:45
På scenen: Iiris Viljanen, en av de mest kritikerrosade popartisterna i Sverige.

21:00-21:45 Konstquiz!

21:45-22:15
Performance av Annika Stridh i utställningen Konsthögskolan / Fool's Gold.

22:30-23:00
På scenen: Acidtechno-duon Bottenvikens Silverkyrka med eget material.

23:00-01:00
Fortsatt mingel och dans på bottenplan då de övre delarna av Bildmuseet stänger (utställningarna). Bottenvikens Silverkyrka som DJs med gästspel av Liquid Sky.

01:00 5-årsfesten är slut, välkommen tillbaka!

Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressrum

För mer information om evenemanget, kontakta gärna

Lisa Lundström, museiintendent Bildmuseet
090-786 7714, lisa.lundstrom@bildmuseet.umu.se