Publicerad: 2024-02-16

Bildmuseet nominerat till Årets museum

NYHET Varje år delas den prestigefyllda utmärkelsen Årets museum ut och i år kan priset gå till Bildmuseet, som är en av de tre nominerade finalisterna. Utmärkelsen delas ut till det museum som visat prov på mod, kreativitet och spets.

- Vi på Bildmuseet är otroligt stolta och glada över att vara nominerade till Årets museum. Vi är tacksamma över att vårt arbete uppmärksammas. Nomineringen är ett kvitto på att det vi gör ger avtryck i hela landet. Förhoppningsvis kan det leda till att ännu fler får upp ögonen för oss och besöker oss här i Umeå, säger Katarina Pierre, chef för Bildmuseet.

Syftet med utmärkelsen är att uppmärksamma utmärkt museiarbete och att inspirera andra museer till nytänkande verksamhet av högsta kvalitet. Bildmuseet är en av Sveriges främsta konsthallar för internationell samtidskonst, en del av Umeå universitet och det publika hjärtat på Konstnärligt campus

Juryns motivering för Bildmuseets nominering lyder:
I skärningspunkten mellan internationell samtidskonst, akademi och folkbildning erbjuder Bildmuseet en i lika delar inspirerande som engagerande verksamhet, med hög verkshöjd och samtidigt låga trösklar. Bildmuseets välproducerade utställningar och inbjudande programverksamhet utgör ett nav för konstens utveckling och tillgängliggörande i norra Sverige och stärker med det på ett betydelsefullt sätt konstens integrerade roll i samhällsutvecklingen.

Utöver Bildmuseet är Eskilstuna stadsmuseum och Sjöfartsmuseet Akvariet nominerat. År 2024 delas Årets museum ut för 28:e gången. Bakom utmärkelsen står Sveriges Museer och Svenska ICOM. Priset delas sedan ut på Museernas vårmöte som 2024 kommer att arrangeras i Karlstad i april. Priset är ett vandringspris, som består av en glasskulptur designad av Bertil Vallien.

Länk till nyheten på Bildmuseets webbplats.