Publicerad: 2020-08-05 Uppdaterad: 2020-08-10, 13:08

Bildmuseet öppnar igen

NYHET Efter en tid med tillfälligt stängt öppnar Bildmuseet inom kort med tre nya konstutställningar. Under vår och sommar har man kunnat se smakprov i digitala kanaler, men från och med torsdag 27 augusti hälsas alla besökare varmt välkomna att uppleva konsten på plats.

Text: Helena Vejbrink

För att alla ska känna sig trygga och risken för smittspridning minimeras utökas bemanning och städfrekvens. Vi kommer att se till att det inte blir för många i lokalerna, möblerar om och gör golvmarkeringar för att göra det lätt att hålla avstånd, inför kontantlös betalning i museibutiken och en mängd andra små justeringar för allas trygghet. Vi fortsätter att utveckla vår digitala programverksamhet och pedagogik.

– Jag är så glad att vi kan öppna igen, att vi äntligen får slå upp dörrarna till fantastiska och angelägna utställningar. Konsten behövs nu mer än någonsin, säger museichef Katarina Pierre. Vi fortsätter förstås att följa covidsituationen noga och gör justeringar allt eftersom läget förändras.

Tre nya utställningar har installerats under perioden som Bildmuseet har hållit stängt: En retrospektiv av den amerikanska konstnären Faith Ringgold; den danskpalestinska konstnären Larissa Sansours suggestiva Heirloom; samt Årets svenska bilderbok/Maraton av Karin Cyrén.

Som tidigare kan Bildmuseets besökare se fram emot fri entré och dagliga presentationer av utställningarna, men nu i en mer kortfattad form för färre personer i gles placering. För att undvika resor och stora grupper av besökare kommer föreläsningar och evenemang att genomföras digitalt, i vissa fall med ett begränsat antal besökare på plats i Bildmuseet. Vi följer läget och Folkhälsomyndighetens rekommendationer och kommer att genomföra evenemangen på det sätt som passar bäst.

Till att börja med kommer Bildmuseet att hålla öppet fyra dagar i veckan, torsdagar till söndagar kl 12–17. Övriga veckodagar viks för skolklasser för att undvika trängsel. Annan pedagogisk verksamhet, som bildverkstad och öppen kulturförskola, fortsätter ännu en period i digitalt format på Bildmuseets Facebook-sida och Instagram-konton.

Vår externa restaurangpartner Hansson & Hammar kommer att öppna kaféet i suterrängvåningen redan 10 augusti. Mer information om öppettider och säkerhetsåtgärder kommer att finnas på deras webbplats.

För mer information, kontakta gärna

Katarina Pierre, museichef
katarina.pierre@bildmuseet.umu.se