Publicerad: 2019-09-23

Bildmuseet presenterar: Grada Kilomba / A World of Illusions

NYHET Bildmuseet presenterar Grada Kilombas första separatutställning i Skandinavien; en trilogi av poetiska filminstallationer som genom antika dramer lyfter postkoloniala frågor kring rasism, könsförtryck och våld. Utställningen öppnar under Art Friday 11 oktober.

I Grada Kilombas trilogi Illusions möter vi de välkända berättelserna om Narkissos och Echo, Oidipus och Antigone, men i omarbetade versioner framförda av mimskådespelare. Utställningen på Bildmuseet utgör premiären för det tredje kapitlet i trilogin, och de tre stora videoverken visas därmed för första gången tillsammans.

Välkommen till pressvisning på torsdag 10 oktober 10:00 (OSA). Grada Kilomba medverkar tillsammans med skådespelaren och producenten Moses Leo. Utställningen invigs på fredagskvällen 11 oktober genom ett samtal mellan konstnären och Katarina Pierre, museichef och curator.

I sina poetiska filminstallationer kombinerar Grada Kilomba performance, teater, koreografi och musik. Hon bearbetar antika grekiska myter och iscensätter dem tillsammans med mimskådespelare. Inspirerad av afrikansk muntlig berättartradition ikläder hon sig själv rollen som en samtida Griot, en sagoberättare som låter de klassiska historierna tala rakt in i samtidens politiska frågor. Precisionen i det konstnärliga uttrycket tillsammans med angelägna budskap gör Kilomba till en av de mest intressanta konstnärerna just nu.

Illusions Vol. III: Antigone (2019), har producerats för och av Bildmuseet i samarbete med Maxim Gorki-teatern i Berlin. Detta helt nya verk visas i utställningen tillsammans med Illusions Vol. I, Narcissus and Echo, som producerades för biennalen i São Paulo 2016, samt Illusions Vol. II, Oedipus, som medproducerades av Bildmuseet för Berlinbiennalen 2018.

­Grada Kilomba (f. 1968, Lissabon) är baserad i Berlin. Hennes verk har visats på Documenta 14, Kassel (2017); 10. Berlin Biennale (2018); 32. Bienal de São Paulo (2016); Rauma Biennal Balticum (2016); Pinacoteca de São Paulo;  The Power Plant, Toronto; MAAT – Museum of Art, Architecture and Technology, Lissabon; Kadist Art Foundation, Paris; e-flux, New York; WdW Center for Contemporary Art, Rotterdam; Secession Museum, Vienna; Calouste Gulbenkian Museum, Lissabon; PAC Milano; Bozar Museum, Bryssel; SAVYY Contemporary, Berlin; Maxim Gorki Theatre i Berlin. Kilomba är disputerad i filosofi och har undervisat vid ett flertal universitet, senast vid Humboldt universitetet i Berlin. Hennes novellsamling Plantation Memories: Episodes of Everyday Racism (2008) har hittills tryckts i 5 upplagor.

Utställningen Grada Kilomba /A World of Illusions är producerad av Bildmuseet och curator är museichef Katarina Pierre. Under 2020 kompletteras utställningen med publikation om Illusions-triologin, med bilder och manus för de tre verken, nyskrivna texter av Paul Goodwin och Gabi Ngcobo samt ett samtal mellan Grada Kilomba och Katarina Pierre.

Illusions Vol. III, Antigone (2019) har producerats med stöd av Goethe-Institut Schweden och Calouste Gulbenkian Foundation.

Pressvisning | Torsdag 10 oktober 10:00–12:00. OSA.

Vernissage | Fredag 11 oktober 17:00–21:00.

Pressbilder | www.bildmuseet.umu.se/pressbilder

För ytterligare information, kontakta gärna
Katarina Pierre, museichef och curator
katarina.pierre@bildmuseet.umu.se, 090-786 96 32