Publicerad: 2023-05-16

Bildmuseet redo för öppning efter renoveringen

NYHET Efter att ha hållit stängt i fyra månader står Bildmuseet nu redo att slå upp portarna igen. Tre spännande konstutställningar och en stor invigningsfest väntar besökarna, liksom en del andra nyheter. – Det är först när vi har publiken här som allt arbete känns meningsfullt, då vi får prata om konsten på plats och ta del av den med besökarna, säger museichef Katarina Pierre.

Text: Evelina Åberg

Museet har hållit stängt på grund av renovering av sin klimatanläggning, som ska säkerställa att känsliga konstverk inte tar skada av exempelvis temperaturskiftningar eller fukt. Det är, med undantag för pandemin, första gången under tolv år på Konstnärligt campus som Bildmuseet haft stängt. I samma veva tog man tillfället i akt att fräscha upp andra delar av byggnaden, som golven och utställningsbelysningen. Nu är allt redo för öppning på fredag den 26 maj.

– Vi har verkligen saknat vår publik. Det har varit så tomt i huset nu när vi har haft stängt, och det känns jättebra att kunna öppna dörrarna och välkomna besökare igen. Det är ju för publiken vi finns, säger Katarina Pierre, museichef.

Konserter, dj:er och allmänna festligheter väntar under invigningsarrangemanget Art Friday, då det även blir vernissage för de tre nya konstutställningarna. Den största av dem, ”Ner till norr”, visar samtida konst från Arktis med verk av hela 30 konstnärer fördelade på två av museets våningsplan.

– Jag tror aldrig att vi har haft en så stor utställning någon gång. Det är konstnärer som tar upp frågor kring industrialiseringen i norr, liksom kolonialiseringen och andra ämnen som vi brottas med i norra Sverige och andra delar av världen. Det är många olika medier och uttryck: måleri, skulptur, fotografi, teckning och video. Mycket spännande och aktuellt innehåll.

Stort intresse för konst i norr

De involverade konstnärerna kommer från Sverige, Finland, Norge, Danmark, Färöarna, Grönland, Island, Kanada, USA och Sápmi. Från Sverige medverkar Anders Sunna, Katarina Pirak Sikku, Mattias Olofsson och duon Gideonsson/Londré.

– Vi märker att intresset för norr bara ökar i konstvärlden, och nu är det ju också alla industrisatsningar och stora satsningar för klimatomställning som sätter norra Sverige i fokus. Det är intressant att visa en utställning där konstnärerna gestaltar och problematiserar det temat, säger Katarina Pierre.

Utställningen har gjorts i samarbete med museer på Island och i Maine, USA, och har visats i respektive land före Umeå som sista anhalt.

Den andra utställningen är ”I cut across the stream”, examensutställningen för Konsthögskolans masterstudenter. Nytt för i år är att utställningen visas hela sommaren i stället för endast två veckor som tidigare.

– Nu får Umeåbor, besökare och turister större chans att se den. Folk har haft lätt att missa den utställningen annars.

Sist men inte minst visas Årets svenska bilderbok, en årligt återkommande utställning med vinnaren av det nationella bilderbokspriset med samma namn. Årets pristagare är Emma AdBåge med boken Såret, som handlar om ett barn som gör illa sig så att det börjar blöda. Vad händer när man plötsligt hamnar i centrum? Kanske är det pirrigt och härligt med uppmärksamheten, men vad händer sedan när såret försvinner? Bryr sig någon om ett litet ärr? På Bildmuseet ställs bokens originalillustrationer ut.

Förnyat verksamheten

Utöver renovering av själva byggnaden har även Bildmuseets verksamhet, vad gäller exempelvis visningar och pedagogik, gåtts igenom under den stängda perioden. Till exempel startar en ny typ av kortare, mer personliga konstvisningar, och i sommar kommer ett konstkollo för barn och unga att hållas.

En annan nyhet är att museet kommer att ha sommaröppet för sin bildverkstad, där Konsthögskolestudenter leder workshopar i eget skapande för alla åldrar.

– Under den här tiden har vi jobbat med att utveckla inte bara huset utan även oss och verksamheten, sammanfattar Katarina Pierre.