Publicerad: 2020-03-20

Bildmuseet stänger på grund av läget

NYHET Bildmuseet följer Moderna museets och andra statliga konstmuseers exempel och stänger tillfälligt med anledning av situationen kring det nya coronaviruset. Från och med idag fredag 20 mars och preliminärt fram till 14 april kommer Bildmuseet att hålla stängt.

Text: Helena Vejbrink

- Vi följer läget noga och nya beslut måste fattas varje dag, säger biträdande museichef Brita Täljedal. Det är förstås tråkigt att behöva stänga just inför en stor vernissage, men det viktigaste just nu är våra besökares och personalens hälsa och att begränsa smittspridning.

Den retrospektiva utställningen med den amerikanska konstnären Faith Ringgold skulle ha öppnat 3 april. Utställningen är i stort sett färdiginstallerad, men kommer nu att hänga i stängda utställningssalar fram till att Bildmuseet kan öppna igen.

- Utställningen blir fantastisk och vi har arbetat länge för att få den till stånd, säger museiintendent Anders Jansson som ansvarar för presentationen på Bildmuseet. Vi hoppas att läget ljusnar så att vi snart kan slå upp dörrarna för våra besökare, och kommer att arbeta för att förlänga utställningsperioden.

Bildmuseet är en del av Umeå universitet. Universitetets övriga lokaler stängdes för studenter och allmänhet från onsdag 18 mars. Redan tidigare under veckan annonserade universitetet att alla publika evenemang under vårterminen ska ställas in. Under den här perioden planerar Bildmuseet att  erbjuda digitala lunchvisningar och andra aktiviteter i sociala medier.

För ytterligare information
Helena Vejbrink, presskontakt Bildmuseet