Publicerad: 2011-06-22

Bildmuseet topprankat i årets Rekorapport

NYHET Bildmuseet är en av endast nio konstinstitutioner i landet som förtjänar Rekomärkning för schyssta villkor i samarbetet med konstnärer. I fråga om poäng ligger Bildmuseet strax under vinnaren av Rekopriset 2011, Museum Anna Nordlander i Skellefteå. Bland de andra museer som Rekomärks finns Nationalmuseum, Moderna museet och Göteborgs konsthall.

För andra året i rad har Reko kartlagt arbetsvillkoren för svenska konstnärer som ställer ut vid landets konstinstitutioner. Undersökta institutioner rankas i Rekoindex. De som ger schyssta villkor Rekomärks och Sveriges mest Reko institution vinner Rekopriset.

118 konstinstitutioner och verksamheter valdes ut till årets Rekoundersökning och av dessa har 62 kunnat utvärderas enligt Rekokriterierna. Informationen som ligger till grund för bedömningen har främst lämnats av konstnärer, men även curatorer och andra representanter för institutionerna har bidragit. Enligt Rekorapporten 2011 har endast nio av de institutioner som undersökts schyssta villkor för konstnärerna och får därmed Rekomärkning.

Bildmuseet ligger tvåa i rankningen efter Museum Anna Nordlander som vinner årets Rekopris. De övriga sju konstinsitutioner som Rekomärks är Västerås konstmuseum, Konsthallen – Bohusläns museum, Nationalmuseum, Konsthall C, Lilith Performance Studio, Moderna museet och Göteborgs konsthall.

Läs mer på Rekos webbplats

Redaktör: Helena Vejbrink