Publicerad: 2004-03-24

Bildmuseet, Umeå universitet, inbjuder till Tisdagskväll och öppen föreläsning

NYHET Protester – feministisk aktivism och konstSonia Hedstrand, journalist och kulturskribent föreläser tisdag 30 mars 18.30 på Bildmuseet.

I mars år 1914 högg Mary Richardson sju jack i Velázquez målning ”Venus toalett”. Flera målningar föreställande kvinnlig fägring demolerades åren därefter av militanta suffragetter. I samma djärva anda verkade på 1970- och 80-talet de anonyma feministiska hämnarna Guerilla Girls, ”konstvärldens samvete” som de kallade sig. Då hette vapnen fakta och humor.

Det finns en koppling mellan direkt aktion och konst som handlar om att rakt av skita i den manliga konsttraditionens värdekanon och ta plats med sin egen verklighetsbild. I dag fortsätter anti-traditionen av vilda feministiska protester, vare sig det kallas konst eller politik. När en småbarnsmamma i förorten utnämner sig till Miss Universum och säger brutala sanningar om konsten, livet och kärleken. Eller när unga anarkafeministister som Pirata Radical Cheerleaders skriker peppande slagord om det kvinnliga könet.

Sonia Hedstrand, journalist och kulturskribent lovar att i en totalt subjektiv föreläsning följa den utomparlamentariska traditionen av gränslösa, tuffa och utåtagerande kvinnor som protesterar mot det dödstrista patriarkatet.

På Bildmuseet, Gammlia.

Välkommen!