Publicerad: 2008-10-22

Bioteknik på schemat för 200 lärare

NYHET Den 27–30 oktober arrangeras Bioteknikveckan i Umeå. Då kommer 200 lärare från hela landet att lära sig mer om allt från cancercellens kännetecken till alternativ antibiotika.

Bioteknikveckan arrangeras i samarbete med Nationellt centrum för biologi och bioteknik, i år för första gången utanför Uppsala:
– I Umeå finns en oerhört stark forskning inom bioteknik med kopplingar till bland annat jord- och skogsbruk, läkemedel och miljö. Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda grundskole- och gymnasielärare ett riktigt intressant och spännande program för fortbildning här i Umeå, säger molekylärbiologen Martin Burman, som är projektledare för Bioteknikveckan.

Totalt erbjuds 40 olika aktiviteter, såväl föreläsningar som workshops och laborationer. En av laborationerna heter ”Du är vad du äter, eller?” och där kommer deltagarna att ta reda på hur innehållet i deras frukost förvandlas till ”riskfaktorer” i blodplasman. De kan också lära sig mer om gemensamma mekanismer bakom sjukdomar som Creutzfeldt-Jakobs sjukdom, Alzheimers och Skellefteåsjukan under aktiviteten ”Kannibaler, galna kor och hamburgare, vad kan man göra med bioinformatik?”.

Under en annan laboration får lärarna verktyg för att med hjälp av en bakterie genmodifiera en växt, något som till och med skulle kunna utföras i en gymnasieklass – om det hade varit tillåtet. Efter laborationen diskuteras historia, lagstiftning och eventuella risker. Lärarna kan också delta i andra etiska diskussioner, till exempel om vad det innebär att vi är den enda art som begriper genernas roll och vilka begränsningar vi måste ha när vi använder våra kunskaper.

Ett fullständigt program finns (har funnits) på:

Sedan 12 år tillbaka anordnar teknisk-naturvetenskaplig fakultet, Umeå universitet, och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, i Umeå fortbildningsdagar som riktar sig till grundskole- och gymnasielärare samt studie- och yrkesvägledare i norra Sverige. I år samordnas dessa dagar med Bioteknikveckan.
Media hälsas välkomna att delta under arrangemanget.

För ytterligare information, kontakta: Martin Burman, projektledare för Bioteknikveckan Telefon: 090-785 25 26, 070-659 49 60
E-post: martin.burman@molbiol.umu.se Ingrid Söderbergh, projektledare för fortbildningsdagarna Telefon: 090-786 58 78
E-post: ingrid.soderbergh@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman