Publicerad: 2012-06-15

Björn Berg / Inte en dag utan ett streck

NYHET På onsdag 20 juni kl 17.00 öppnar Bildmuseet en utställning med Björn Berg, konstnären bakom några av fåra mest välkända och älskade barnboksillustrationer.

Björn Berg (1923-2008) gjorde de välkända illustrerationerna i Emil i Lönneberga och Gumman som blev liten som en tesked. Han illustrerade också vers- och historieböcker av Alf Henrikson och var under många år verksam som reportagetecknare på Dagens Nyheter. I utställningen möter vi Björn Bergs sagovärld där det vimlar av troll, prinsessor, katter, hundar, möss, småfolk och andra figurer och krumelurer. Allt sett ur det leklystna barnets perspektiv.

I kortfilmen Inte en dag utan ett streck av Lennart Rudström från 2002 möter vi en ständigt skapande människa, som alltid hade penna och papper till hands. Björn Bergs bilder präglas av humor och iakttagelseförmåga. Varje figur får sin karaktär och sitt uttryck, även i ett myller av människor. Ibland är bilderna fotografiskt exakta i vissa detaljer, ibland är de mjukt diffusa, men lika ofta är de avslöjande och rättframma nutidsskildringar eller burleska historiebilder. Han anpassade sin stil till varje ändamål, och ändå kan vi känna igen pennans träffsäkra streck i varje alster.

Utställningen är producerad av Bildmuseet i samarbete med Björn Bergs barn Maja och Torbjörn som tillsammans med syskonen Sven, Nils och Olle förvaltar samlingen av teckningar, målningar och skulpturer.

Redaktör: Helena Vejbrink