Publicerad: 2020-09-03

Björn O. Nilsson ny ordförande för ProcessIT Innovations

NYHET Björn O. Nilsson, Norrbottens landshövding och hedersdoktor vid Umeå universitet, blir ny ordförande för centrumbildningen ProcessIT Innovations.

ProcessIT Innovations är en centrumbildning vid Umeå universitet och Luleå tekniska universitet vars syfte är att stärka innovation och samverkan mellan universitet och näringsliv.

Nätverket inom ProcessIT Innovations är omfattande och består av 250 företag och 150 forskare. Verksamheten har haft stor betydelse för regionen, bland annat med 179 nya innovationer på marknaden samt över 420 nya prototyper.

Hedersdoktor vid Umeå universitet

Nye ordförande Björn O. Nilsson är biokemist och har en imponerande karriär bakom sig. År 2017 utsågs han till hedersdoktor vid Umeå universitets teknisk-naturvetenskapliga fakultet. Han har även varit vd för Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och ordförande i Svenska Friidrottsförbundet. Sedan 2018 är han landshövding i Norrbotten, och nu alltså även ordförande för ProcessIT Innovations.

– Det här är ett spännande uppdrag. ProcessIT Innovations har skapat ett viktigt nätverk med forskare och lösningsleverantörer. Det behövs nu när företag inom basindustrin möter framtidens IT- och automationsutmaningar. Jag ser fram emot att tillsammans med styrelsen och medarbetarna främja innovationskraften i vår region, säger Björn O. Nilsson.

Nära samverkan mellan universitet och företag

– Att som ProcessIT Innovations skapa nära samverkan mellan forskning och företag är en viktig drivkraft i samhällsutvecklingen och jag är övertygad om att Björn med sin bakgrund kommer att bidra starkt till utvecklingen i vår region. Som hedersdoktor vid vår Teknisk-naturvetenskapliga fakultet har Björn en bra koppling till Västerbotten och Umeå, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

– Vi välkomnar ordförande Björn O. Nilsson som sitter på stor kunskap samt erfarenhet inom forskning, innovation och samverkan. ProcessIT Innovations syfte är att stärka de regionala IT- och leverantörsföretagens internationella konkurrenskraft. Men också att etablera ett ledande europeiskt forsknings- och utvecklingscentrum inom automationsområdet. Här tror jag verkligen att Björns erfarenhet kommer till nytta, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid Luleå tekniska universitet.

Björn O. Nilsson efterträder Magdalena Andersson, landshövding i Västerbottens län.

Om ProcessIT Innovations

ProcessIT innovations stöttas av Region Norrbotten, Länsstyrelserna i Norrbotten och Västerbotten, kommunerna Umeå, Skellefteå, Piteå och Luleå samt företagen ABB, Boliden, Komatsu Forest, LKAB, SCA samt Skellefteå Kraft.

Kontakta Process IT Innovations vid Umeå universitet genom projektledare Tobias Tovedal.

ProcessIT Innovations styrelse:
Jerker Delsing, Professor, Luleå tekniska universitet