Publicerad: 2021-06-24

BKC-studenter medaljörer i Lag -SM 2021

NYHET IFK Badminton är silvermedaljörer i Lag-SM 2021. Bland spelarna i truppen fanns de flesta av studenterna vid Badmintons kompetenscentrum (BKC) i Umeå.

Text: Anna-Karin Eriksson

Efter sju matcher i grundserien samt tre i mellanserien avgjordes slutspelet i Badmintonligan i Umeå under dagarna 11-12 juni. IFK Umeå Badminton gjort en fin säsong och vann under finalhelgen silver i Lag-SM 2021, för första gången på nästan två decennier, efter en hårfin förlust mot Fyrisfjädern med 4-3.

I IFK Badmintons lag ingick bland annat Johan Azelius, Martin Norrman, Nathaline Wang, Malena Norrman, Romina Olyaee samt Ronak Olyaee, samtliga studenter vid Badmintons kompetenscentrum (BKC) i Umeå. Idrottshögskolan har nyligen träffat Ronak Olyaee, student vid BKC och färsk silvermedaljör i Lag SM 2021.

Hej Ronak, stort grattis till Lag-SM silvret! Det var verkligen guldstänk över detta silver med matchboll i lagmatchen, hur är känslan såhär en tid efter matchen?

-Tack så mycket! Det känns såklart lite surt fortfarande med tanke på hur nära vi var att göra en historisk seger. Vi var ett bottentippat lag i början av säsongen, så jag är ändå nöjd med tanke på den resa vi gjort tillsammans som lag samt över alla de positiva steg vi spelare tagit individuellt. Nu är det hård sommarträning som står på schemat så vi kommer tillbaka starkare nästa säsong, säger Ronak med ett leende.

Berätta lite om SM-finalen mot Fyrisfjädern och din egen match!

-Vi tar oss till final, är supertaggade och ville ha mer - trots att Fyrisfjädern i alla matcher var favoriter på pappret. För min egen del så ställdes jag tillsammans med min dubbelpartner, Malena Norrman (också student vid BKC), mot ett riktigt starkt damdubbelpar bestående av Moa Sjöö, som är med i svenska landslaget, och Julie Dawall Jakobsen från Danmark, rankad topp 45 i världen i damsingel. Jag var ganska nervös innan matchen, men jag och Malena har spelat bra tillsammans nu i slutet av säsongen. Vi går in i matchen med inställningen ”vi har allt att vinna och inget att förlora” och lyckas faktiskt leverera över min förväntan. Vi vinner matchen och ger vårt lag en riktigt bra chans att kunna ta hem guldet.

Ronak berättar att när sista bollen, i matchen tillsammans med Malena, träffar backen spred sig en glädje i kroppen hon aldrig upplevt förut.

-Det var resultat av allt hårt jobb och träning vi har gjort under den här Corona pandemin. En match kommer jag aldrig att glömma!

Hur är det att vara elitidrottande student vid Umeå universitet?

- Det är väldigt roligt att kunna få möjligheten att kombinera studier med det man älskar mest. Att få chansen att göra dubbla karriärer är en stor trygghet i min satsning. Alla föreläsare och kursansvariga jag har varit i kontakt med har varit väldigt förstående och samarbetsvilliga, det gör det lätt för mig som elitidrottande student.

Vad är det bästa med att vara student vid BKC?

-Det bästa vill jag ändå påstå att vi alla har samma mål och går igenom samma saker, vi finns där för varandra i vått och torrt. Vi får enormt stort stöd från varandra och vår tränare, Hannes Andersson, det betyder otroligt mycket för mig. Den tillgång vi får till Idrottshögskolans Prestationsteam är också något jag värderar högt och tycker ha bidragit till mina framgångar under mina år som BKC-student!