Publicerad: 2022-08-17

Bli buddy - lär känna studenter från hela världen!

NYHET Lär känna studenter från hela världen genom Umeå universitets buddyprogram! Vi söker dig som gillar att träffa nya människor och som vill få våra internationella studenter att känna sig som hemma i Umeå.

Text: Petra Käck

Buddyprogrammet söker dig som studerar vid Umeå universitet och som vill vara med och hjälpa våra internationella studenter att få en härlig studietid vid universitetet. Som buddy är du ett stöd för internationella studenter och en av de viktigaste kontakterna med Umeå universitet.

Buddyprogrammet samordnas under läsåret 2022-2023 av Gwen King, studentkoordinator. Studenterna delas in i grupper om ca 25-30 internationella studenter per grupp samt 8-10 buddies.

– Det är fantastiskt givande att lära känna studenter från hela världen. Man får både nya perspektiv och får dela studenternas nyfikenhet på ett nytt land. Många som engagerar sig i buddyprogrammet får vänner för livet, berättar Gwen King.

Som buddy kan du också ha ett extra ansvar som gruppledare. Varje grupp har två gruppledare. När du söker väljer du om du är intresserad av att ta ett lite större ansvar som gruppledare.

Detta är buddyprogrammet

Buddyprogrammet är en verksamhet vid Umeå universitet som introducerar internationella studenter till Sverige och hjälper dem att komma till rätta i Umeå som studentstad. Genom gemensamma aktiviteter blir buddygruppen som en andra familj för studenterna.

Som buddy spelar du en viktig roll i de internationella studenternas samlade upplevelse av Sverige, Umeå och Umeå universitet. Du kommer att vara en av de första kontakterna som internationella studenter har med Umeåstudenter.

Buddyprogrammet börjar vid terminsstart och pågår under hela terminen. Början av terminen kan vara mer intensiv med flera gemensamma aktiviteter för alla buddygrupper. Sedan är det den egna gruppens engagemang som bestämmer hur ofta ni ses, en gång i veckan eller två gånger i månaden brukar rekommendenderas.

Fördelar med att vara buddy

Förutom att det är fantastiskt roligt att vara buddy så finns det många andra fördelar:

• Du får träffa nya människor från andra kulturer.
  • Du har chansen att träffa vänner för livet men du har också chansen att lära dig ovärderlig kunskap om andra kulturer.
  • Du förbättrar dina språkkunskaper.
  • Du har en chans att fördjupa dina kunskaper i andra språk!
  • Du som själv har tänkt ansöka om utbytesplats kan ha en merit för din ansökan.
  • Om du har varit en aktiv buddy får du ett intyg av International Office. För mer information kontakta den internationella studentkoordinatorn.

Så anmäler du dig till buddyprogrammet

För att bli buddy för internationella studenter behöver du skicka in en anmälan. I anmälan anger du dina kontaktuppgifter, vad du studerar och tidigare erfarenheter. Du anmäler även om du vill bli gruppledare för en buddygrupp. Anmäl dig så snart som möjligt så att du inte missar det roliga!

Anmäl dig senast 12 september via formuläret på vår hemsida.

Mer information och anmälan för att bli buddy

Följ buddyprogrammet på Instagram.

Kontakta

Gwen King
Internationell koordinator
Buddy Programme

Lär känna studenter från hela världen genom Umeå universitets buddyprogram!