Publicerad: 2020-08-26 Uppdaterad: 2023-09-15, 09:13

Bli buddy - lär känna studenter från hela världen!

NYHET Lär känna studenter från hela världen genom Umeå universitets buddyprogram! Vi söker dig som gillar att träffa nya människor och som vill få våra internationella studenter att känna sig som hemma i Umeå.

Text: Elizabet Westerlund, International Office

Buddyprogrammet söker dig som studerar vid Umeå universitet och som vill vara med och hjälpa våra internationella studenter att ha en härlig studietid vid universitetet. Som buddy är du ett stöd för internationella studenter och en av de viktigaste kontakterna med Umeå universitet.

Vi söker både dig som vill vara gruppledare och dig som vill vara buddy för de internationella studenterna.

Detta är buddyprogrammet

Buddyprogrammet är en verksamhet vid Umeå universitet som introducerar internationella studenter till Sverige och hjälper dem att komma till rätta i Umeå som studentstad. Detta genom att skapa gemensamma aktiviteter för internationella och redan etablerade studenter.

Som buddy spelar du en viktig roll i de internationella studenternas samlade upplevelse av Sverige, Umeå och Umeå universitet. Du kommer att vara en av de första kontakterna som internationella studenter har med Umeåstudenter.

Buddyprogrammet börjar vid terminsstarten och pågår under hela terminen. Början av terminen kan vara mer intensiv med flera aktiviteter anordnade av den internationella studentkoordinatorn men sedan är det gruppens engagemang som bestämmer hur ofta ni ses.

Fördelarna med att vara buddy

Förutom att det är fantastiskt roligt att vara buddy så finns det många andra fördelar:

• Du får träffa nya människor från andra kulturer.
    Du har chansen att träffa vänner för livet men du har också chansen att lära dig ovärderlig kunskap om andra kulturer.
  • Du förbättrar dina språkkunskaper.
    Du har en chans att fördjupa dina kunskaper i andra språk!
  • Du som själv har tänkt ansöka om utbytesplats kan ha en merit för din ansökan.
    Om du har varit en aktiv buddy får du ett intyg av International Office. För mer information kontakta den internationella studentkoordinatorn.

Så anmäler du dig till buddyprogrammet

För att bli buddy för internationella studenter behöver du skicka in en anmälan. I anmälan anger du dina kontaktuppgifter, vad du studerar och tidigare erfarenheter. Anmäl dig så snart som möjligt så att du inte missar det roliga!

Anmäl dig senast 30 augusti via formuläret på vår hemsida.

Mer information och anmälan för att bli buddy

Buddy Programme

Lär känna studenter från hela världen genom Umeå universitets buddyprogram!