Publicerad: 2022-06-08

Bli en fladdermusdetektiv med Curiosum i sommar

NYHET I Västerbotten finns det flera olika sorters fladdermöss, men det är fortfarande mycket vi inte vet om dem. Nu kan alla över tolv år bli fladdermusdetektiver på Curiosum vid Umeå universitet och bidra till att avslöja fladdermössens hemligheter och skapa bättre miljöer för dessa spännande och nyttiga djur.

Text: Eva Lönn

Den 16 juni lanserar Curiosum vid Umeå universitet en rad aktiviteter för alla fladdermusintresserade, i samarbete med viltforskaren Tim Hofmeester från SLU. Deltagarna kan bygga fladdermusholkar och -detektorer samt delta i guidade fladdermusvandringar.

Genom projektet ”Bli en fladdermusdetektiv” vill Curiosum och Tim Hofmeester inspirera Umebor och andra unga och vuxna att upptäcka fladdermössens fascinerande värld. Deltagarna får lära sig hur fladdermössen lever, hur man kan hitta och hjälpa dem, samt bidra till riktig forskning om fladdermöss genom medborgarforskning. Projektet knyter an till ett tidigare medborgarprojekt som Tim Hofmeester ledde under sommaren 2020.

– Visste du att en fladdermus varje natt kan äta tusentals insekter, inklusive irriterande insekter som myggor? Så de är även bra för oss människor. Eller att alla svenska fladdermusarter är skyddade? Fladdermössen är jätteviktiga för vårt ekosystem, säger Tim Hofmeester.

Gabrielle Beans, innehållsansvarig och samordnare från Curiosum, är glad och stolt över de möjligheter projektet ger:

– I Västerbotten har det skett väldigt lite övervakning av fladdermöss, så vi behöver lära oss mycket mer om de olika arterna. Därför är Umebornas hjälp med att observera och att skapa mer välkomnande miljöer för fladdermöss i Umeås närområden oerhört värdefulla, säger hon och fortsätter:

– Jag hoppas att de ungdomar som deltar i projektet ska lära sig mer än bara fakta om fladdermöss. Genom att de får skapa egna verktyg för att skydda och övervaka fladdermöss vill vi stimulera till en starkare anknytning till djuren och aktiva bidrag till fladdermusforskningen. Vi kommer uppmuntra alla projektdeltagare att rapportera in sina upptäckter.

Projektet inleds den 16 och 23 juni med två workshops på Curiosum i Umeå där deltagarna får bygga fladdermusholkar för den egna trädgården. Holken är designad och rekommenderad för fladdermöss i norra Sverige. Bokningen öppnar den 5 juni på Curiosums webbsida.

I slutet av augusti erbjuds flera workshops där deltagarna får bygga egna fladdermusdetektorer, som kan användas för att hitta fladdermöss omkring sig. Den 26 och 27 augusti firar Curiosum den internationella fladdermusnatten. Dessutom erbjuds kostnadsfria guidade fladdermusvandringar utefter Umeälven med kunniga lokala guider.

– Vi kommer låna ut fladdermusdetektorer till vandringarna. Deltagarna får lära sig att identifiera olika fladdermusarter i Umeå och var man kan hitta dem. Vi hoppas att vi hittar många fladdermöss, säger Alexandra Björnham, projektledare från Curiosum.

Alexandra och Gabrielle erkänner att de har blivit ganska fladdermusbesatta under arbetet med projektet. Så vad har överraskat dem mest?

– Det är så svårt att välja, men kanske att fladdermössens knän är bakåtböjda. Det är därför de så bekvämt kan hänga upp och ner, säger Gabrielle Beans.

– Jag blev nog mest överraskad över att vi inte riktigt vet var Västerbottens fladdermöss övervintrar. Under nästan åtta månader om året vet vi inte var de är, säger Alexandra Björnham.

Den som inte lyckas få plats till sommarens fladdermusaktiviteter behöver inte oroa sig. Alla aktiviteter kommer arrangeras igen under 2023 med ännu fler workshops och fladdermusvandringar.

Bli en fladdermusdetektiv är ett samarbete mellan Curiosum vid Umeå universitet och doktor Tim Hofmeester, Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). Projektet stöds av LONA under 2021-2023.

Snabbfakta om workshopen ”Bygg din egen fladdermusholk”

Datum: 16 och 23 juni

Tid: 2 timmar, 13–15

Antal platser: 8 (individer eller ett litet sällskap på upp till tre personer)

Ålder: 16 år och uppåt eller från 12 år med vårdnadshavare.

Kostnad: Entré till Curiosum i Umeå. Allt material till fladdermusholken ingår och holken är din efter workshopen.

Övrigt: Du ska kunna bära eller frakta hem fladdermusholken, som är stor och tung.

För mer information, kontakta gärna:

Gabrielle Beans Picón
Staff scientist