Publicerad: 2007-04-04

Blivande studenter får ytterligare stöd inför ansökning den 15 april

NYHET Umeå universitet har under våren gjort en stor satsning på att hjälpa blivande studenter att hitta en passande utbildning. Några av nyheterna är att man kan ringa eller mejla befintliga studenter, chatta med studievägledare eller göra ett vägledande utbildningstest.

För att förenkla i den djungel som många upplever att de hamnar i när de ska välja bland kurser och program så har utbildningarna dessutom delats in i nio intresseområden.

– Det är viktigt för oss att vår utbildningsinformation fungerar bra och att det är lätt att hitta kurser och program. Vi har därför gått från att presentera våra utbildningar efter vår organisationsstruktur till att sätta studenterna i fokus, säger Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning vid Umeå universitet.

Universitetet har tidigare presenterat sina utbildningar indelade efter fakulteter och högskolor. Nytt inför 2007 är att universitetet istället valt att presentera sina 240 program och 1 900 kurser under nio intresseområden. Det här stämmer överens med studievägledarnas sätt att arbeta och underlättar blivande studenters arbete med att hitta rätt kurs eller program.

– För ungdomar är det lättare att känna igen sig, eftersom gymnasieskolans ämnesindelning har en liknade struktur, säger John Molander, marknadsförare vid informationsenheten.

• Naturvetenskap – Miljö – Hållbar utveckling

Studievägledare, informationsenheten och fakultetsinformatörer har tillsammans utvecklat en webbaserad utbildningsguide. Guiden bygger på att blivande studenter svarar på en serie frågor om deras intressen, värderingar, egenskaper och jobbambitioner. Svaret presenteras i form av ett stapeldiagram som visar vilka intresseområden som passar bäst.

Utbildningstestet finns på www.umu.se/utbildning Det går också att nå via Apberget och Lunarstorm.

– Sedan den 12 mars har 16 000 personer gjort testet, berättar John Molander.

I anslutning till varje intresseområde presenteras dessutom två studenter som idag studerar inom detta område. Blivande studenter kan ringa eller mejla dessa studenter för att får ytterligare information om livet på universitetet och Umeå. I ett unikt samarbete med Apberget erbjuder universitetet en serie chattar med universitetets studievägledare.

– Det tio första chatterna har varit otroligt populära. Vi hoppas att fler nyfikna ska kunna dra nytta av de resterande, säger Åsa Bergenheim som själv chattat flera eftermiddagar med blivande studenter.

Kontaktpersoner:

Åsa Bergenheim, prorektor för grund- och forskarutbildning, vid Umeå universitet
Tel: 090-786 62 46Mobil: 0702-58 88 29
E-post: aasa.bergenheim@adm.umu.se

John Molander, marknadsförare, informationsenheten, Umeå universitetTel: 090-786 79 08Mobil: 070-552 79 70
E-post: john.molander@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg