"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2012-09-03

Bokningsapp ger koll på träningen

NYHET Creative Camps SportIT-plattform vinner mark och kan snart användas av mer än 100 000 träningsmänniskor runt om i Norden. Creative Camp är ett avknoppningsföretag från Umeå universitet.

Den starka hälsotrenden i Sverige fortsätter och allt fler söker sig till träningsanläggningar. Det ger vind i seglen för Creative Camp från Umeå som i höst installerar sin bokningsapp till Friskis&Svetttis Stockholm med 75 000 användare.

Sedan tidigare har Creative Camp ett nära samarbete med IKSU i Umeå, som har en av Europas största träningsanläggningar, IKSUsport, med sina 23 000 kvm och det är också mitt i denna anläggning som företaget har sitt kontor.

Interaktivt för träning

Mitt bland cykel-, aerobics- och yogasalarna, ett stenkast från det flera tusen kvadrat stora gymmet och granne med golfsimulatorerna sitter teamet på Creative Camp - ett avknoppningsföretag från Umeå universitet som utformar interaktiva koncept för webb och mobil inom området SportIT.

– Man kan tycka att det är mystiskt att vi sitter här inne bakom spärrarna på IKSUsport men det är oerhört värdefullt för oss, då vi hela tiden vill ha tränande människor i fokus. Våra kunder, d v s sportanläggningar runt om i Norden, tycker vi har ett riktigt A-läge som finns inne på IKSU. I branschen känner alla till dem, säger vd Charlotte Wiberg, som även är knuten till forskning och utbildning vid Informatik .

Avtal med Friskis&Svettis

Nu kan Creative Camp från och med i höst även räkna även in Friskis&Svettis Stockholm som kund i och med att föreningen med sina 75 000 användare skrivit på avtal om att köpa företagets bokningsapp.

– Våra 75 000 användare har 850 olika pass i veckan på 14 anläggningar att välja mellan, berättar Niklas Österman, it-chef på Friskis&Svettis Stockholm, när han besöker Umeå för en träff med Charlotte Wiberg, vd på Creative Camp, och de övriga i hennes team.

– Valet av it-leverantör var i detta fallet enkelt. Vi valde Creative Camp för att de har specialistkompetens inom integration av träningsbranschens it-system och för att de hade en befintlig app med stora möjligheter att gå vidare från eftersom den är en del av deras större plattform, säger Niklas Österman.

Enkelt med bokningsapp

Bokningsappen gör det enklare för medlemmar i föreningen att i sin mobil få en bra överblick över träningsutbudet och enkelt kunna boka sina tider. Här krävs genomtänkt interaktionsdesign för att lösa hur man ska kunna visualisera all information. För Creative Camp är bokningsappen en av delarna i ett helt koncept som företaget utvecklat för sport- och träningsbranschen. I deras plattform, som finns både för webb och mobil, ingår ett flertal tjänster, tänkta att göra träningen mer inspirerande.

Men den del av konceptet som Creative Camp nu installerar till Friskis & Svettis i Stockholm rör alltså bokningsappen, vilket det finns ett stort behov av, enligt alla inblandade.

– Det finns ett starkt tryck från medlemmar inom alla träningsanläggningar att man ska ha en bokningsapp numera. Det finns några olika alternativ på marknaden.

Huvudleverantör

– Vi på Creative Camp är avtalade huvudleverantörer av bokningsappar för Nordens största bokningssystem, byggt av DL Software i Finland. De levererar i dagsläget bokningssystem till över 300 anläggningar runt om i Norden och i Balticum. När deras kunder vill ha en bokningsapp hör de av sig till oss och så sätter vi upp den för de plattformar de vill ha, ofta iPhone och Android. Där har vi en standardbokningsapp som vi sätter anläggningens profil på. Sedan abonnerar de på appen så länge de har avtal med DL Software.

Motivera till nya träningsformer

– Det som blir utmaningen för anläggningarna är att kunna erbjuda litet mer än bara bokning i apparna. Det handlar till exempel om att också motivera sina kunder att prova nya träningsformer. IKSUs app är ett exempel där vi förutom bokningsstödet byggt in vår träningsdagbok samt vår kost- och viktmodul för IKSUs medlemmar.

– Det som känns extra spännande med vår affär med Friskis&Svettis Stockholm är att de förstår detta och redan initialt ställer för att kunna dra igång med andra, mer explorativa, tjänster och funktioner i sin app. Deras marknadschef är helt med på hur vi tänker. Det kommer att bli jättebra! säger Charlotte Wiberg.

Forskning om it och hälsosamt liv

På Creative Camp är alltså SportIT kärnområdet och förutom regelrätt utveckling, som i fallet med bokningsapparna, bedriver man också forskning kring hur it kan motivera och inspirera till ett hälsosamt liv. Man tittar exempelvis på människors användning av teknik när de sportar, som sportklockor, träningsappar och kostdagböcker.

– Eftersom vi hela tiden i vår forskning ligger och bevakar teknikanvändning inom sport- och hälsoområdet så är det sedan lättare att föreslå passande lösningar för våra kunder som vi bygger specialanpassade SportIT-lösningar till, säger Charlotte Wiberg.

– Den här branschen fullkomligt exploderar av träningsappar och nya träningsklockor. Men det är viktigt att inte glömma att systemintegration ofta är ett steg fram och två tillbaka. Att hitta på coola features är hur lätt som helst, det ska dock vara sådant som går att använda integrerat med det andra som finns, annars ledsnar folk snabbt, säger Charlotte Wiberg innan hon återigen försvinner in i träningsvimlet på IKSUsport.

Bilden ovan: Niklas Österman och Christina Petersson från Friskis&Svettis Stockholm träffar Charlotte Wiberg, vd på Creative Camp, inför samarbetet med en bokningsapp som 75 000 användare i Stockholm ska kunna använda.

Redaktör: Mikael Hansson