Publicerad: 2011-01-24

Bokrelease: Kamerajägaren – Stig Wesléns skildringar av naturen och det samiska

NYHET Redaktörerna för boken "Kamerajägaren" bjuder tillsammans med Skytteanska samfundet in till bokrelease på Bildmuseet på lördag 29 januari 2011, kl 13.00. Välkommen!

Stig Wesslén (1902-1987) var verksam som fotograf, filmare, skribent och föredragshållare. Wessléns gärning gick ut på att dokumentera den vilda naturen, och att upplysa mänskligheten om att denna var hotad av det moderna samhällets framfart.

Boken Kamerajägaren: Stig Wesléns skildringar av naturen och det samiska, som nyligen utkommit i Kungl. Skytteanska Samfundets Handlingar, har redigerats av idéhistorikerna Erland Mårald och Christer Nordlund, Umeå universitet. Förutom redaktörerna Mårald och Nordlund, medverkar också följande forskare i boken: Kjell-Åke Aronsson, Kjell Danell, Ebba Lisberg Jensen, Kajsa Kuoljok, Patrik Lantto, Ulla Lundström, Henrik Lång, Christer Olsson, Sverker Sörlin och Karin Stigsdotter Wesslén.Läs mer

Vid releasen på Bildmuseet medverkar professor Ulla Lindström, Mittuniversitetet, samt docent Erland Mårald och fil.dr Henrik Lång med kortare föreläsningar. Introduktion av Roger Jacobsson.

Direkt efter föreläsningarna (13.00-14.00) visas Stig Wessléns film ”I Lapplandsbjörnarnas rike” på Bio Abelli. Prof. Ulla Lundström inleder.

Alla är varmt välkomna!
Fritt inträde!