Publicerad: 2016-02-01

Boksläpp: Att konstruera en kvinna

NYHET Kulturella föreställningar om kvinnan skapas och återspeglas i skönlitteratur, i tidningar, tecknade filmer och bloggar. Det är berättelser om normer, flickor och tanter. I boken som precis släppts från förlaget Nordic Academic Press, medverkar flera forskare vid Umeå universitet.

Redaktör för boken är Karin Lövgren, forskare vid Enheten för demografi och åldrande vid Umeå universitet. Hennes forskning är inriktad på åldrande och genus, med särskilt fokus på hur vi skapar mening kring ålder i vardagen och för hur åldrande representeras i populärkultur.

”Begrepp som ”flicka” och ”tant” är tänjbara och ibland motsägelsefulla” förklarar Karin Lövgren ”De kan vara uttryck för genus, förbundna med kultur, kroppsideal, livsförlopp och normer”

Medverkar i boken gör även Berit Åström och Annelie Bränström Öhman, båda från Umeå universitet, Therése Persson och Johanna Sjöberg från Linköpings universitet samt Eva Söderberg, från Mittuniversitetet. Författarna använder flickan, tjejen, kvinnan och tanten för att skärskåda ålders- och könsordningar och tillgängliggöra forskning om kön, ålder och åldrande.

”Flickan ser vi oftast som ett barn, men ordet har också̊ kommit att användas om tjejer och unga kvinnor” berättar Karin Lövgren, ”Tanten i sin tur har kommit att bli en symbol för ”det lilla livet” med hantverk och långkok, men även för självständighet och kritisk blick: hon söker inte behaga utan kan säga emot och visar civilkurage.”

Redaktör: Emma Skog