Publicerad: 2022-06-15

Boktips inför sommaren

NYHET Katarina Gregersdotter, universitetslektor vid Institutionen för språkstudier och ledamot i Svenska deckarakademin, levererar här fyra fina tips på läsvärda böcker inför sommaren.

Text: Katarina Gregersdotter

Slutet blir vår början
Chris Whitaker, Natur och Kultur

Den här har vunnit flera priser och utmärkelser sedan den kom ut förra året och den finns nu på svenska, i utmärkt översättning av Maria Lundgren. En bilolycka för många år sedan förändrade livet för många människor i det lilla samhället i Kalifornien. En tonåring körde över och dödade ett barn och tonåringen sattes i fängelse. 30 år senare släpps den nu vuxna mannen från fängelset och det är startskottet för många tragiska händelser. Berättelsen bjuder på många spännande vändningar och fina och gripande personporträtt. 13-åriga Duchess, en av huvudpersonerna, stannar kvar hos läsaren länge.

Under falkens vingar
Anton Marklund, Norstedts

Det är en svår balansgång att väva in oförklarliga element i kriminalromaner, och inte alla klarar det. Men det gör Anton Marklund. Hans huvudperson Ramona är socionom och har även en slags synsk förmåga. Ramona kan se saker i människor som inte andra kan. Det är en förmåga som är tung att äga: hon ser sorg, skuld, ånger, saker som har hänt och de som inte ännu hänt. När en kvinna hittas mördad vid en sjö utanför Skellefteå så ber polisen Ramona om hjälp. Marklunds spänningsdebut är lågmäld och vacker men mycket spännande.

Från någon som vill dig illa
Karin Alfredsson, Brombergs

Alfredsson hämndhistoria tar sin början på en barnkoloni på 70-talet. Några barn där far riktigt illa och i nutid väcks ett hämndbegär hos ett par av dem som blev utsatta. Lisa och Jonny börjar smida planer och måltavlorna är framgångsrika människor, med lyckade liv och karriärer. Hämnden är intrikat och Alfredsson beskriver både offer och gärningsmän väldigt trovärdigt. Och vem är offer och gärningsman egentligen? Nutid varvas smidigt med ett mycket realistiskt 70-tal.

Sarek
Ulf Kvensler, Bonniers

Det här är deckaren för er som älskar att fjällvandra och er som vill ha en anledning att aldrig någonsin fjällvandra. Tre vänner åker till Sarek för att vandra, tillsammans med en fjärde, ny bekantskap. Gruppdynamiken är inte optimal och kvinnan Anna fattar misstankar mot den nye killen. Kvensler lyckas utmärkt med miljöbeskrivningarna: Sarek framstår som hisnande, sagolik men också riskfylld. Det är sannerligen inte varje dag man läser något som är så spännande att pauser är nödvändiga.