Publicerad: 2011-03-24

Borås Tidning: Testet som inte höll tätt – nu anmäler de Libero

NYHET Eleverna Sara Göransson och Rebecka Heijmahn har anmält blöjjätten Libero till Konsumentverket efter ett experiment på Ängskolan i Marks kommun. Metoden för experimentet hittade de på Umeå universitets hemsida ”Skolkemi”, där grundskolor och gymnasier i hela landet hämtar laborationsidéer.

Resultaten visade tydligt att Liberos superabsorbent var sämre på att suga upp vätska jämfört med ett konkurrerande företag. Svante Åberg, universitetslektor vid Umeå universitets kemiska institution, menar att det finns flera möjliga förklaringar till skiftande uppsugningsförmåga.
– Superabsorbenten är uppbyggd av polymer som finns i olika varianter och kvalitet. Blöjor kan också vara preparerade för att exempelvis ta bort lukt och det kan inverka på uppsugningsförmågan, säger Svante Åberg till Borås Tidning.

Läs artikelnLeta experiment på Skolkemi

Redaktör: Karin Wikman