Publicerad: 2015-11-05

Branschdag med fokus på hälsa och prestation

NYHET Den 25 november arrangerar studenter vid Tränarprogrammet, Umeå universitet, en inspirerande branschdag för alla som är intresserade av träning och hälsa. Medverkar gör bland annat Mikael Ljunglind, en av tränarna i det framgångsrika teamet runt Anja Pärson.

Undervisning vid tränarprogrammet.
Tränarprogrammet ger en unik och stark kompetens inom fysisk träning för hälsa och prestation

– Jag är imponerad av att studenterna lyckats sätta ihop branschdagens digra program med inflytelserika interna och externa inspiratörer. Dagen riktar sig främst till framtida arbetsgivare, men är också öppen för alla med intresse för området, säger Pernilla Eriksson, biträdande föreståndare för Idrottshögskolan.

Tränings- och hälsobranschen växer starkt och välutbildad personal blir allt mer efterfrågad. Genom branschdagen den 25 november vill avgångsstudenterna på Tränarprogrammet, Umeå universitet, underlätta för möjliga samarbetspartners att knyta nya kontakter, skapa nätverk och utveckla sina verksamheter.

– Vi är väldigt nöjda med dagens program, som spänner över ämnen som fysiologi, medicin och idrottspsykologi. Vi hoppas att så många som möjligt tar sig hit för att få upp ögonen för vår kompetens på området, och inspireras till nya idéer och samarbeten, säger Josefin Westerlund, student på tränarprogrammet och en av initiativtagarna till branschdagen.

Inspiratörer den 25 november:

Mikael Ljunglind var under tolv år en av tränarna i det framgångsrika teamet runt Anja Pärson. Hans föreläsning handlar bland annat om arbetet med att täppa igen energiläckage och förstå vad en prestation är och vad den är beroende av.

Michael Svensson är grundare av bland annat Tränarprogrammet och Fysiometics AB. Som idrottsfysiolog fokuserar han på vilka effekter träning och nutritionsstrategier har på muskelfunktioner.

Anna Nordström forskar om kopplingen mellan fysisk aktivitet och hälsa, i synnerhet kring metodiken Fysisk aktivitet på recept (FaR). Hon vill även förbättra hälsoläget i Västerbotten genom att öka möjligheterna till samarbete mellan primärvård och aktörer inom hälsobranschen.

Jonas Johansson jobbar i samverkansprojekt med universitet, landsting, kommun och näringsliv. I hälsoprojektet Healthy Ageing Initative (HAI) har han arbetat kliniskt med fysiologiska mätningar, tester och genomförbart hälsobedömningar för äldre individer.

Marius Sommer har tidigare varit professionell elitidrottare, och drivs i sin forskning av att kunna identifiera och förstå vilka mekanismer som ligger till grund för bra idrottsprestationer.

Maria Olofsson brinner för att inspirera och motivera andra till att må bra, och arbetar aktivt med detta genom sitt företag Motivation and Move. Hon utvecklar bland annat egna koncept för gruppträning och arbetar som Master trainer för Nike.

Anmälan:

Dagen är kostnadsfri och öppen för alla intresserade. Anmälan sker till tp@medicinska.se senast den 16 november. Obs! Meddela eventuella matallergier.Branschdagens program

Kort om Tränarprogrammet:

Ett treårigt utbildningsprogram där du utvecklar en unik och stark kompetens inom fysisk träning för hälsa och prestation. Efter avslutade studier erhåller du en medicine kandidatexamen i idrottsmedicin, och kan arbeta som träningsexpert och utbildare inom hälso- och träningsbranschen, professionell tränare inom elit- och breddidrott eller som utvecklare inom idrottsteknologi.Mer om Tränarprogrammet

Ett av Sveriges första Riksidrottsuniversitet

Umeå universitet är ett av tre lärosäten i landet som har statusen Riksidrottsuniversitet. På riksidrottsuniversiteten ska akademisk tränarexamen, anpassade studier för elitidrottare och praktiknära forskning bidra till bättre utbildade tränare, högre kvalitet på träningar, bättre stöd till aktiva och förhoppningsvis fler medaljer i internationella mästerskap.Mer om Riksidrottsuniversitetet

För mer information om branschdagen, kontakta gärna:

Josefin WesterlundStudent på Tränarprogrammet, Umeå universitetTel: 070-321 26 99
Mejl: tp@medicinska.se

För mer information om Idrottshögskolan och Riksidrottsuniversitetet, kontakta gärna:

Pernilla Erikssonbiträdande föreståndare för Idrottshögskolan, Umeå universitetTel: 090-786 55 29, 070-527 15 26
Mejl: pernilla.eriksson@umu.se