Publicerad: 2022-03-23

Brottsofferforskare till SVT: ”Jag skulle definiera det som ett hatbrott”

NYHET Att kalla ett litet barn för nedsättande glåpord med koppling till barnets samiska ursprung kan klassas som hatbrott. Det säger Görel Granström, docent i rättsvetenskap vid Juridiska institutionen, till SVT Sápmi. Hon säger också att det är ett tydligt exempel på vardagsrasism.

Text: Sofia Strömgren

Görel Granström forskar om brottsoffers rättigheter, framför allt offer för hatbrott. I en kommentar till SVT Sápmis inslag om situationen där en barnvakt till ett litet barn fick höra barnet kallas för nedsättande glåpord, säger hon att det finns ett stort mörkertal när det gäller anmälda hatbrott mot samer. Delvis kan det bero på att få har vetskap om vad ett hatbrott är.

– Som jurist måste jag säga att man ska anmäla så att det kan utredas och sen kanske det bli så att det stannar vid ord mot ord, men jag tror att det för ett brottsoffer är viktigt att man blir lyssnad på, att man får berätta sin historia, och att man även om det inte går vidare till åtal får en förklaring till varför det har blivit så, det tror jag är jätteviktigt, säger Görel Granström till SVT Sápmi.

Se inslaget i SVT Sápmi.