Publicerad: 2021-11-01 Uppdaterad: 2023-09-13, 16:41

Buddyprogrammet – som en extra familj för internationella studenter

NYHET Umeå universitet tar varje år emot hundratals internationella studenter. Att komma till ett nytt land, en ny stad och en ny studiemiljö kan ibland kännas överväldigande. För att de internationella studenterna ska känna sig välkomna och börja bygga sitt sociala nätverk finns buddyprogrammet.

Text: Elizabet Westerlund

Buddyprogrammet samlar nya internationella och etablerade studenter genom gemensamma sociala aktiviteter och ger de nya studenterna en extra trygghet. Programmet har funnits i över 20 år och är mycket uppskattat bland internationella studenter.

I Buddyprogrammet introduceras nya internationella studenter till Umeå och Umeå universitet via bland annat sociala aktiviteter tillsammans med studenter som redan studerat ett tag på universitetet, s.k. buddys. Förutom aktiviteter för alla deltagare inom buddyprogrammet är studenterna även uppdelade i mindre grupper – så kallade buddygrupper – som varje vecka anordnar egna aktiviteter. I dessa ingår både nya och etablerade studenter. Varje grupp har en buddyledare.

- Buddygrupperna är en trygghet och som en extra familj för våra internationella studenter. Man har oftast ingen relation till Sverige eller till Umeå när man kommer hit. Om man bara stannar en termin kan det vara svårt att hinna bygga starka relationer men med buddyprogrammet kommer man snabbt in i en grupp. Studenterna får uppleva Sverige och Umeå på ett annat sätt än de kanske hade tänkt, säger Tove Norkvist, internationell studentkoordinator på International Office.

”Jag har världens roligaste jobb!”

Tove Norkvist arbetar som internationell studentkoordinator vid Umeå universitet. Under ett års tid samordnar hon universitetets buddyprogram. Det är Tove som planerar och genomför de aktiviteter som är gemensamma för alla studenter inom programmet och hon fungerar också som stöd och bollplank för buddygrupperna.

- Jag har världens roligaste jobb, säger Tove. Jag får träffa många människor och jag får delta i roliga aktiviteter. Det är också fint att få ge upplevelser till andra. Jag kommer själv inte ihåg första gången jag fick se snö men att få se glädjen i studenternas ögon första gången de ser norrsken, snö eller älgar– det är verkligen fint.

Tillbaka till ”vanliga” studentlivet

Att arrangera sociala aktiviteter under en period där studenterna ska undvika att träffas fysiskt har inneburit utmaningar. Vid terminsstart rådde fortfarande många restriktioner men under hösten har universitetet successivt slopat sina restriktioner. Från och med 17 januari är planen att universitetet ska återgå till normalläge.

- Under höstterminen har vi valt att hålla nere antalet gemensamma fysiska aktiviteter och också sett till att alla aktiviteter har skett i mindre grupper eller digitalt. Vi hoppas att vi i slutet av terminen ska kunna anordna någon större gemensam social aktivitet, något som jag vet många av studenterna har saknat. Planen är att vi under vårterminen ska kunna återgå till hur det var innan pandemin, säger Tove Norkvist.

Trots restriktionerna så är många av de internationella studenterna nöjda med sin vistelse i Sverige. De har också redan hunnit ta del av några unika upplevelser som Umeå erbjuder.

- Redan första veckan när vi hade Orientation (mottagningen av de internationella studenterna, reds. anmärkning) så dök det upp norrsken och studenterna blev lyriska. De blev också glada av att veta att det kommer att komma ännu bättre chanser att se vackra norrsken, bli ännu mörkare och komma ännu mer snö, säger Tove.

Samma vecka fick de nya internationella studenterna också möjlighet att lära känna både campus och staden Umeå bättre via aktiviteterna Campus Race och City Challenge.

Många vill uppleva naturen

Att ge sig ut och vandra i naturen är en populär aktivitet både bland internationella och etablerade studenter i Umeå. Många studenter har under hösten passat på att vandra, antingen i sina buddygrupper eller på egen hand. Under oktober månad har buddyprogrammet också anordnat vandringar i friluftsområdet Nydala, som ligger alldeles i närheten av universitetet.

- I mitten av oktober vandrade vi runt Nydalasjön längs småstigar för att visa studenterna platser som bara lokalbefolkningen känner till. Det är platser som de internationella studenterna kanske inte hade vågat utforska på egen hand, säger Tove Norkvist.

En populär aktivitet som sker årligen är besöket till Älgens hus i Bjurholm, cirka 70 kilometer från Umeå. På Älgens hus har studenterna möjlighet att lära sig mer om djuret som i Sverige brukar kallas för Skogens konung.

- Framförallt har de möjlighet att komma nära inpå de tama älgarna och även klappa dem – vilket är en otroligt spännande upplevelse för många. Det brukar dessutom vara möjligt att se renar längs vägen till Bjurholm, så jag hoppas att studenterna kommer att få se dem också, säger Tove Norkvist.

Mer om buddyprogrammet

Du som är intresserad av att bli gruppledare eller buddy kan läsa mer om det på sidan: Bli buddy

Observera att du kan bara anmäla ditt intresse för att bli buddy inför terminsstart. Nästa period för att anmäla sitt intresse för att bli buddy är inför vårterminen 2022.

Att vara en buddy vid universitetet är en merit för dig som vill studera utomlands eller för dig som är intresserad av att arbeta som internationell studentkoordinator.