Publicerad: 2008-09-22

Budgetpropositionens betydelse för Umeå universitet

NYHET Det mesta av det som berör Umeå universitet var redan känt innan budgetpropositionen presenterades i dag. Att Umeå universitet skulle få 15 nya tandläkarplatser och 17 läkarutbildningsplatser har varit klart ett tag.

– Det var ett väntat besked som vi är glada över. Platstillskottet behövs om vi ska kunna ta ansvar för hela Norrlands behov av läkare och tandläkare. Nu väntar vi med spänning på forskningspropositionen som ska komma den 23 oktober, säger Umeå universitets rektor Göran Sandberg.

Sedan tidigare var det som sagt klart var att regeringen bygger ut både läkarutbildningen och tandläkarutbildningen. Läkarutbildningen får 110 nybörjarplatser varav 17 går till Umeå universitet. Tandläkarutbildningen byggs ut med 40 nybörjarplatser, fullt utbyggt, år 2013, innebär det 200 fler studenter än idag. De nya platserna fördelas med 15 platser vardera till Umeå universitet och Göteborgs universitet och 10 platser till Karolinska Institutet.

I reda pengar fick Umeå universitet 21 miljoner kronor mer, jämfört med föregående år, till grundutbildning och 14 miljoner kronor mer till forskningen. Ökningen täcker delar av de kostnader som universitetet har för de årliga pris- och löneökningarna.

Göran Sandberg, rektor, Umeå universitet Telefon: 070-318 12 75
E-post: rektor@adm.umu.se Lars Lustig , universitetsdirektör Tel: 090-786 97 97 Mobil:073-620 50 01
E-post. lars.lustig@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg