Publicerad: 2016-11-16

Bygger ett av världens största nätverk

NYHET Gonzalo Rodrigo och Abel Souza från Datavetenskap vid Umeå universitet är studentvolontärer vid SC16, en av världens största konferenser inom High Performance Computing.

SC16 samlar några av världens främsta forskare, ingenjörer och programmerare inom HPC. Under SC16-konferensen byggs ett av de snabbaste och mest innovativa datornätverken i hela världen. Det är ett höghastighetsnät som stöder alla aspekter av konferensen, från trådlöst i alla lokaler till nätverk ute på mässgolvet.

Utan frivilliga volontärer från hela världen skulle inte detta nätverk kunna byggas. Gonzalo Rodrigo och Abel Souza har ingått i ett team av över 200 frivilliga från företag och universitet i 18 länder som under några intensiva dagar bygger SCinet.

Läs mer om deras erfarenheter från SC16 och SCinet.

Bilden ovan: Abel Souza och Gonzalo Rodrigo är volontärer på SC16.

Redaktör: Mikael Hansson