Publicerad: 2012-06-20

Campus Skellefteå ger plats för nya idéer

NYHET För Campus Skellefteå är det nya platsvarumärkets budskap ”Ge idéerna plats” en självklarhet. I år ges drygt 50-tal studenter, ungdomar och företag plats för att utveckla nya idéer på Campus Skellefteå.

Under de senaste fem somrarna har studenter lånat lokaler på Campus Skellefteå för att utveckla sina affärsidéer. Bevisligen ett framgångsrecept om man ser till att företagen Nuiteq, Arrowhead, Frostware och Wood of Sweden har startats på detta sätt och idag är etablerade framgångsrika företag.

Genom att under sommaren driva ”Idéhus” blir Campus Skellefteå en plats för att utveckla de affärsidéer som uppstår när det finns nära samverkan mellan forskning, utbildning, företag och organisationer.

Mycket händer på Campus Skellefteås Idéhus i sommar

Ett 30-tal ungdomar från Rinkeby respektive Skellefteå, åk 9 och gymnasiet åk 1, kommer att jobba som sommarlovsinnovatörer och fundera ut kreativa lösningar för behov i det egna närområdet. Detta är ett samarbete mellan Innovation Club och Teknobalders vänner.

Många av de studenter som fick Sammes Stiftelses stöd till Sommarföretagare nyttjar lokalerna i sommar för att utveckla sina affärsidéer.

Det prisbelönta företaget Wood of Sweden jobbar med produktutveckling.

Under sommaren finns även studenter som, genom att delta i arbetet med företaget Happy Fictions filminspelning, planerar eget företagande och får yrkesträning.

Detta är dessutom tredje sommaren som Almi/Design Västerbotten driver projektet Designverkstaden på Stock där studenter hjälper Skellefteåföretagare med att jobba fram nya idéer och lösningar på faktiska problemställningar.

Redaktör: Malin Vikström