Publicerad: 2017-07-06

CBCS inleder samarbete med Astra-Zeneca

NYHET Chemical Biology Consortium Sweden (CBCS), som är en integrerad del av SciLifeLab, har inlett ett forskningssamarbete med Astra-Zeneca. CBCS grundades 2010 som en nationell infrastruktur för kemisk biologisk forskning och finns vid Umeå universitet och Karolinska Institutet.

Samarbetet ger svenska forskare tillgång till AstraZenecas bibliotek av vissa molekylföreningar. Biblioteket består av cirka 14 000 föreningar med 1 700 mänskliga proteiner som specifika mål. Med hjälp av dessa kan man genom så kallade fenotypiska analyser upptäcka betydelsefulla vägar eller mål kopplade till olika sjukdoms- och behandlingsprocesser.

CBCS startade 2010 som en nationell infrastruktur för kemisk-biologisk forskning på två platser i Sverige: Karolinska Institutet och Umeå universitet. 2012 blev CBCS en del av plattformen SciLifeLab.

Läs mer på scilifelab.se

Foto: Malin Grönborg