Publicerad: 2013-07-01

Cecilia cyklar sig till guld med hjälp av karta

NYHET Cecilia Thomasson började tidigt med både orientering och cykling, men tänkte varken på att elitsatsa eller att kombinera sporterna. Nu har hon tagit både EM-silver och EM-guld i mountainbikeorientering (mtb-o) med bara några dagars mellanrum, och i augusti väntar VM.

För ett och ett halvt år sedan bestämde sig Cecilia för att tacka ja till platsen på läkarprogrammet vid Umeå universitet. Hon hade via Helena Jansson (landslagsorienterare och student vid Umeå universitet) hört att det funkade bra om man ville kombinera sin idrott med studier, och så skulle hon som läkarstudent i Umeå ha möjlighet att göra sin praktik i Östersund, det hon kallar hem.
– Jag spenderar största delen av terminerna i Umeå men åker hem när jag kan. Läkarstudierna och träningen tar upp en hel del tid, så det blir nästan bara äta-träna-sova-plugga i Umeå, med det är helt okej. Det blir bra kontinuitet i träningen här, och det var väldigt motivationshöjande att komma hit.

Bra tränare, bra träningsmöjligheter och övriga stödfunktioner kring elitidrottarna tror hon har varit starkt bidragande till både de idrottsliga framgångarna och att läkarstudierna har gått så bra.
– Elitidrottsavtalet är ”sjukt lyxigt” – förutom all praktisk hjälp med att flytta tentor, som det känns som att jag gör hela tiden, så får man även andra värdefulla saker som träningsstödet och utbildningar och föreläsningar i exempelvis kost.

Träning och studier parallellt

Hittills har det gått bra att plugga på helfart och elitsatsa samtidigt. Cecilia har funderat på att gå ner i studietakt, men åldern gör att hon kanske bara kan hålla på med mtb-o ett par år till. Samtidigt är det skönt att hålla på med något annat också som inte direkt har med idrotten att göra. – Den senaste tidens idrottsliga framgångar har inte direkt underlättat funderingarna, men det kanske är så att man får ta en termin i taget?
Träna behöver hon åtminstone inte ägna lika mycket tid åt längre som när hon var yngre, nu behövs mer kvalitet i träningen, snarare än kvantitet.

Något studentliv tycker Cecilia inte att hon lever, men skulle kunna om hon ville. Så mycket fest blir det alltså inte, ska man satsa på en idrott får man välja sina tillfällen. Hon tycker ändå att Umeå är en bra studentstad, för man har verkligen möjligheten att leva ett riktigt studentliv.
– Umeå är en intressant och mysig stad, och det finns mycket kultur här som inte finns hemma. Jag kan absolut rekommendera staden, kanske framförallt till andra elitidrottare eftersom Umeås fördelar ”sticker ut” – som det att man kan få elitidrottsavtal oavsett idrott.

Cecilias egen idrott, mountainbikeorientering, är ju inte en av de vanligaste i Sverige. – Det är en helt egen orienteringsdisciplin, där man har en mängd information framför sig och det bara gäller bara att knäcka koden.
Och nog är det sant – kartan sitter i en ställning på cykelstyret och man ska läsa den samtidigt som man cyklar. Oftast måste man hålla sig till givna stigar och vägar, så det gäller att snabbt räkna ut kortaste vägen mellan kontrollerna samtidigt som man måste läsa kartan noggrant så att ingen vägkorsning blir fel och man cyklar fel. Ett sådant misstag kan vara helt avgörande. Ungefär som i läkaryrket.

Framtiden med dubbla karriärer

Cecilia har två formtoppar i år. En har vi redan sett i form av två EM-medaljer, och nästa planeras till VM i Estland i slutet av augusti. När jag får en telefontid med henne för intervju berättar hon att hon för tillfället har vilovecka, och börjar VM-ladda veckan därpå.
– I oktober blir det världscupavslutning i Portugal, då får jag köra på det jag har kvar!

På frågan om karriärplaner och vad Cecilia tror att hon gör om fem år svarar hon direkt att hon inte vet hur kroppen kommer att orka rent fysiologiskt. Därför är det bra att ha ett jobb också. – Cyklister och orienterare är visserligen kring 40 när de är som bäst, och jag tror nog att jag kommer att hålla på i några år till – men fem år vet jag inte.
Hon kan tänka sig att hålla på med både mtb-o och ren mountainbikecykling, men framförallt gäller mottot att köra på så länge det är kul. Och det är nog svårt att inte ha kul så länge man tar medaljer.

Cecilia i korthet

Älder: Född -81, fyller 32 nästa vecka.
Hemort: Uppvuxen i Ulricehamn och har efter studenten flyttat runt en del, som längst 4 år Göteborg, nu bofast i Östersund men bor i Umeå under terminerna.
Utbildning: Nyss avslutat termin tre på läkarprogrammet. Tidigare sjuksköterskeutbildning.
Idrott: Mountainbikeorientering (mtb-o), med grund i både orientering och cykling.
Nivå och förening: Internationell nivå (är med i landslaget), tävlar för jämtländska Fältjägarnas IF som enda inom mtb-o.

Tidigare nyheter om Cecilia

EM-silverEM-guld